Kto cíti svet ako svoje telo, toho možno
poveriť vládou.
Kto miluje vesmír tak ako seba, tomu ho
možno zveriť.
LAO C
Zmeny politického systému v strednej a
východnej Európe znamenajú hlavne prechod z centrálne plánovaných ekonomík
na trhové ekonomiky. Ďalšie sprievodné znaky bývalého systému zotrvávajú
podobne ako v iných oblastiach aj v politike životného prostredia. Je nevyhnutne
potrebné vybudovať učinný inštitucionálny systém presadzovania politiky
ŽP. Súčasný stav možno charakterizovať ako absolútne nepripravený systém
pracovníkov ochrany ŽP po stránke vedomostnej i riadiacej. Výsledkom toho
sú neplodné diskusie prebiehajúce medzi
ľuďmi s odlišnými cieľmi, pocitmi zodpovednosti a postojmi k životu.
16.1. HLAVNÉ CIELE
Úlohou práva na úseku ochrany a tvorby
životného prostredia je regulovať vzťahy človeka k prírode, t.j. vhodnou
reguláciou príslušných vzťahov a v nádväznej a štátom vynutiteľnej forme,
systémom príkazov, zákazov a sankcií, opatreniami preventívnej povahy i
dôsledným postihom nedovolených konaní a reparáciou spôsobených škôd môže
výrazne ovplyvniť stav kvality životného prostredia i jeho ďalší žiadúci
vývoj. Týmto úkonom má predchádzať
právna propaganda, ktorej cieľom je zoznámiť občana a inštitúcie s právami,
povinnosťami, systémom sankcií i hlavnými cieľmi štátnej ekologickej politiky,
ktorá dbá na:
-obnovenie dynamickej rovnováhy krajiny,
-ochranu zdravia človeka,
-zachovanie bohatstva prírody,
-ochranu kultúrnych a ekologických hodnôt,
-ochranu životodárnych systémov planetárnej
sústavy.
Tieto hlavné ciele prispievajú k zvýšeniu
kvality potravinového reťazca, minimalizácii čerpania prírodných zdrojov,
obmedzovaniu vypúšťania imisií, minimalizácií prítomnosti cudzorodých látok
v prostredí, uplatňovaniu ekologickej stability krajiny, zlepšovaniu životných
podmienok populácie, obmedzeniu prenosu nečistôt cez hranice štátu, prispievaniu
ekologickej pomoci iným krajinám.
Medzi základné princípy ekologickej politiky patria:
-komplexne zlepšovať životné prostredie
,
-uplatňovať právnu a ekonomickú zodpovednosť
voči subjektom poškodzujúcim alebo ohrozujúcim životné prostredie,
-ťažisko starostlivosti o životné prostredie
prenášať na prevenčné opatrenia,
-zvyšovať kvalitu výrobkov, služieb a všetkej
práce.
16.2.ORGANIZAČNÁ ŠTRUKTÚRA ORGÁNOV a
ich pracovná náplň
Vybudovanie systému organizačného usporiadania
patrí k základným predpokladom fungovania ŽP. Konkrétná podoba (aj s vyjasnenými
kompetenčnými vzťahmi) podmieňuje stupeň efektívnosti jeho činnosti.
Orgány starostlivosti o ŽP môžeme rozdeliť
na:
a.zákonodarný zbor (Národná rada Slovenskej republiky)
-kontrolné orgány
-dobrovoľní pracovníci a organizácie
b.orgány výkonné:
orgány zabezpečujúce starostlivosť o životné
prostredie-ŽP:
a niektoré konkrétne úlohy ministerstiev,
ktoré sú dôležité z hľadiska ochrany ŽP.
-Vláda SR: Rozhoduje o zriadení národných parkov
- Ministerstvo životného prostredia
SR v Bratislave
Zabezpečuje tvorbu a ochranu ŽP najmä v
oblastiach:
-územného plánovania a stavebného poriadku
-ochrany kvality a množstva vôd a ich racionálneho
využívania
-informačného systému o ŽP a plošného monitoringu
-geologického výskumu a prieskumu a posudzovania
vplyvov na ŽP
-odpadového hospodárstva
-ochrany ovzdušia
-ochrany prírody a krajiny
Ministerstvo ŽP riadi krajské a okresné
odbory životného prostredia a ďalšie organizácie vo svojej pôsobnosti MŽP:
Slovenská inšpekcia životného prostredia, Slovenský hydrometeoro-
logický ústav, Slovenská agentúra ŽP.
Ministerstvo zdravotníctva
MZ má o.i. v pôsobnosť i:
-Ochranu zdravia, hygienickú starostlivosť,
prírodné liečivé zdroje
Ministerstvo pôdohospodárstva
má v kompetencií:
-Vodné hospodárstvo, pôdohospodárstvo, lesy a lesníctvo, rybár-
stvo, poľovníctvo, potravinárstvo.
Ministerstvo hospodárstva
MH je ústredným orgánom štátnej správy, napr.v týchto oblastiach:
-energetika, hospodárenie s jadrovým palivom,
uskladňovanie rádioaktívnych odpadov, prieskum rádioaktívnych surovín a
ich ťažba,
-priemysel vrátane drevárskeho priemyslu,
-teplárenstvo a plynárenstvo, stavebná výroba a výroba stavebných látok,
-ťažba a úprava palív, ropy a zemného plynu,
ochrana a využívanie nerastných surovín.
Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác
-diaľničné hospodárstvo, cestné hospodárstvo,
-železničná, vodná, cestná a mestská doprava,
-riadenie organizácii civilného letectva.
Ministerstvo kultúry
-kultúrno-osvetová činnosť, pamiatková
starostlivosť, vydávanie periodickej tlače a neperiodických publikácií
Ministerstvo vnútra
-sťažnosti, oznámenia, podnety, petície
-zhromažďovanie
-registrácia občianskych združení
c.odborné organizácie
-Slovenská agentúra životného prostredia
(SAŽP)
Je odbornou organizáciou, nemá rozhodovacie
právomoci ako odbory životného prostredia. Jej postavenie upravuje štatút,
podľa ktorého:
SAŽP pri územnom plánovaní a rozvoji:
-môže zabezpečiť územnotechnické podklady,
-poskytuje odbornú pomoc obciam pri spracovaní ÚPD,
-vyhodnocuje vplyvy zdrojov znečistenia,
-podieľa sa na tvorbe koncepcií ovplyvňujúcich
územie.
Pri ochrane prírody:
-vypracováva podklady pre vyhlásenie chránených
území, pre ochranu druhov rastlín živočíchov, nerastov
-vypracováva programy záchrany ohrozených
chránených časti prírody, odborné analýzy tykajúce sa ohrozených druhov
-vykonáva dohľad nad realizáciou opatrení
a zásahov, ktoré sa dotýkajú ochrany prírody, ekologickej stability a biodiverzity,
-vykonáva znaleckú činnosť, prieskum a
výskum v oblasti ochrany prírody,
-vedie ústredný štátny zoznam ochrany prírody a iné dokumentácie,
-podieľa sa na tvorbe a uplatnení územných
systémov ekologickej stability.
Na úseku odpadového hospodárstva:
-navrhuje opatrenia na využívanie a zneškodňovanie
odpadov,
-poskytuje odbornú pomoc pri spracovaní programov odpadového hospodárstva,
-získava a sprostredkuje informácie o technickej
úrovni technológií na zneškodňovanie, recykláciu, spracovanie a úpravu
odpadov.
Na úseku informatiky a monitoringu:
zabezpečuje zber, spracovanie a vyhodnocovanie
informácií o stave,
a vývoji životného prostredia pre orgány
štátnej správy, obce a verejnosť.
Na úseku enviromentálnej výchovy:
a vzdelávania prevádzkuje informačné strediska,
zabezpečuje edičnú činnosť.
Organizačne sa SKŽP člení na centrum
(Banská Bystrica), oblastné ?
pobočky (B.Bystrica, Bratislava,
Košice, Prešov, Trnava, Žilina) ?
a strediska ( v jednotlivých okresoch).
?
Odbory životného prostredia-OŽP
ÚŽP majú v pôsobnosti riešenie väčšiny problémov súvisiacich so ŽP.
Dozerajú na dodržiavanie právnych predpisov o ŽP, vydávajú rozhodnutia,
povolenia. Kontrolujú, či sa ich rozhodnutia dodržiavajú, nariaďujú opatrenia
na nápravu a ukladajú pokuty.
Pracovné výkony odborov ŽP, určené zákonmi
o ŽP:
-krajina, č.287/1994 Z.z.o ochrane prírody
a krajiny
-ovzdušie,č.134/1992 Zb.o štátnej správe
ochrany ovzdušia
č.311/1992 Zb.o poplatkoch za znečistenie
ovzdušia
-voda, č.595/1990 Zb.o štátnej správe pre
životné prostredie príloha C..,b.3-64
nariadenie vlády SSR č.31/1975 Zb.o pokutách
za porušovanie povinnosti ustanovených na úseku vodného hospodárstva
-odpady, č.494/19 91 Zb.o štátnej správe
v odpad. hospodárstve
č.309/1992 Zb.o poplatkoch za uloženie
odpadov
-územie,stavby,č.50/1976Zb.o územnom plánovaní
a stavebnom poriadku
-vplyvy, č.127/1994Z.z.o posudzovaní vplyvov
na životné prostredie
-dotácie, č.128/1991 Zb.o štátnom fonde
životného prostredia SR
-kontrola,č.595/1990 Zb.o štátnej sprave
pre životné prostredie
V Slovenskej republike je asi 2860 obci,
z toho 136 miest. Na mestských a miestnych úradoch sú oddelenia životného
prostredia, ktoré sú napojené na okresné odbory ŽP, ktoré sú pre ne odvolacím
orgánom. Obce sú vo vybraných úsekoch ochrany ŽP, podľa typu a rozsahu
prípadu prvostupňovým orgánom. V prípade nespokojnosti možno sa proti jeho
rozhodnutiu odvolať na druhý stupeň-okresný odbor ŽP, ten je odvolacím
orgánom. Odvolacím orgánom proti rozhodnutiu okresného
ÚŽP je ministerstvo ŽP.
Na okresných ÚŽP pôsobia štátni okresní
hygienici-ŠOH, ktorý je odvolacím orgánom proti rozhodnutiam štátnych obvodných
hygienikov a odborne usmerňuje ich činnosť. Vykonáva štátny zdravotný dozor,
dozerá na plnenie ustanovení zákonov a vydaných rozhodnutí a vydáva
pokyny na odstránenie zistených nedostatkov.
Okresný odbory životného prostredia vo
svojom územnom obvode ustanovuje a odvoláva stráž prírody z radov spôsobilých
občanov na zabezpečenie starostlivosti o prírodu a krajinu.
d,vedecké organizácie
Zaraďujeme tu spolupracujúce ústavy a inštitúcie,
ktoré sa podieľajú na výskumoch v chránených územiach, tvorbe projektov,
expertíz a pod. Sú to hlavne:SAV, vysoké školy, výskumné ústavy, múzea
a pod.
e.kontrolné organizácie (iné orgány štátnej správy)
Slovenský štatistický úrad
-štátna štatistika a informatika (napr.
štatistické zisťovanie o stave lesov, ovzdušia, vody, o vydaných stavebných
povoleniach a pokutách uložených odbormi životného prostredia. Podľa zákona
o štátnej štatistike (č.322/1992) štatistické orgány môžu poskytovať štatistické
informácie komukoľvek za dohodnutú cenu)-
Úrad jadrového dozoru
-posudzuje zámery na využitie jadrovej
energie, kvalitu vybraných zariadení jadrovej techniky
-vykonáva štátny dozor nad bezpečnosťou
jadrových zariadení,
-dozor nad jadrovými materiálmi vrátane ich kontroly a evidencie
-záväzky SR vyplyvajúce z medzinárodných
zmluv týkajúcich sa jadrovej bezpečnosti jadrových zariadení a nakladanie
s jadrovými materiálmi.
Úrad bezpečnosti práce
-ochrana zdravia pri práci,
-bezpečnosť technických zariadení,
-dodržiavanie pracovných podmienok.
Slovenská inšpekcia životného prostredia
SIŽP je odborný kontrolný orgán, má právo
ukladať pokuty za porušenie právnych predpisov, neplnenie povinnosti. Pri
plnení svojich úloh spolupracuje aj s mimovládnymi organizáciami a občianskymi
iniciatívami na ochrane ŽP.
Člení sa na ústredie inšpekcie a jednotlivé
inšpektoráty:
Pre ochranu vôd: Bratislava,Nitra,Žilina,Košice,Banská
Bystrica
Pre ochranu ovzdušia: Bratislava, Košice, Banská Bystrica
Pre odpadové hospodárstvo: Bratislava,Nitra,Žilina,Košice,Banská
Bystrica.
Lesné úrady, Oblastné lesné úrady
LÚ vykonávajú štátnu správu v lesnom hospodárstve
a poľovníctve. Dozerajú na dodržiavanie zákona o lesoch a iných predpisov,
ukladajú opatrenia na odstránenia závad, opatrenia na zlepšenie stavu lesov,
ukladajú pokuty a pod. Sú povinné sledovať či vlastníci a užívatelia lesov
zabezpečujú a prípadne zlepšujú funkcie lesov. Na plnenie úloh dozerá
minister. pôdohospodárstva.
Polícia
-odhaľuje priestupky a trestné činy a zisťuje
ich páchateľov,
-zabezpečuje verejný poriadok a ak bol
porušený, stara sa o jeho obnovenie,
-zabezpečuje ochranu objektov osobitného
významu.
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI)
SOI ma veľké právomoci najmä pri ochrane
spotrebiteľa:
porušení cien, nehygienickom predaji, reklám
tabákových výrobkov atď.
V závislosti od stupňa environmentálnych
problémov v jednotlivých podnikoch vznikajú špecializované útvary alebo
funkcie (napr.podnikový "ekológ"), ktoré dbajú na dodržiavanie povinnosti
vyplyvajúcich z právnych predpisov pre jednotlivé zložky.
f. dobrovoľní pracovníci a organizácie
16.3. ENVIROMENTÁLNA POLITIKA
Základný rámec enviromentálnej orientácie tvorí Ústava Slovenskej
republiky, ktorá uvádza (6.diel čl.44,45) právo každého na priaznivé životné
prostredie a na včasné a úplné informácie o jeho stave a o príčinách a
následkoch tohoto stavu.
V súčasnom období, t.j. v podmiemkách ekonomickej
transformácie, ekonomické nástroje starostlivosti o životné prostredie
zohrávajú dôležitú úlohu formou:
-nástrojov limitujúcich čerpanie prírodných
zdrojov a postihujúcich narušenie prostredia: platby, poplatky, pokuty,
ekologické dane, cla
-nástrojov podporujúcich činnosť smerujúcu
k zlepšeniu kvality ŽP:granty, dotácie,subvencie, zvýhodnené úvery a pôžičky,
úhrada úrokových nákladov, daňové a odvodové úľavy, dovozné-vývozné povolenia
a colné úľavy.
Zákonom SNR bol zriadený špeciálny orgán
pre starostlivosť o životné prostredie-Štátny
fond životného prostredia, ktorá obhospodaruje učelové prostriedky
určené na starostlivosť o životnom prostredí. O prostriedkoch fondu rozhoduje
minister životného prostredia na základe odporúčania poradného orgánu "Rada
fondu".
Na presadzovanie zámerov environmentálnej
politiky a dosiahnutie ekologických cieľov sú štátne organy vybavené nástrojmi,
ktoré sú v značnej miere zakotvené v právnych normách.
Zložky životného prostredia v práve
1.Starostlivosť o zdravie ľudu
2.Starostlivosť o ovzdušie
3.Starostlivosť o vodu
4.Starostlivosť o poľnohospodársky pôdny
fond
5.Starostlivosť o lesný pôdny fond
6.Starostlivosť o štátnu ochranu prírody
7.Starostlivosť o racionálne využívanie
nerastných surovín
8.Starostlivosť o jadrovú bezpečnosť
9.Starostlivosť o ochranu pred hlukom a
vibráciami
1O.Starostlivosť o kultúrne pamiatky
11.Starostlivosť o využívanie druhotných
surovín a nazávadné ukladanie odpadov
12.Starostlivosť o rozmiestnenie činnosti
v priestore
13.Starostlivosť o pracovné podmienky
Riešenie environmentálnych problémov SR
sa robí v úzkej koordinácii z aktivitami environmentálnej situácie v zahraničí
s vplyvom aj na rozvoj medzinárodných ekonomických vzťahov. Vo vzťahoch
k zahraničiu v prvom rade ide o plnenie záväzkov vyplývajúcich z medzinárodného
environmentalného práva a uplatňo-
vania deklarovaných zásad.
V europských podmienkach sa uprednostňujú
najmä tie, ktoré vedú k dosiahnutiu globálnej enviromentálnej bezpečnosti
(ochrane ozónovej vrstvy, zmierneniu skleníkového efektu, jadrovej a radiačnej
bezpečnosti jadrových zariadení, zachovaniu biologickej rôznorodosti, zneškodňovaniu
a bezpečnej doprave odpadov, ochrane prírodného a kulturného dedičstva,
zabezpečeniu enviromentálnej vhodnosti výrobkov osobitne potravin).
|