Ochrana prírody zušľachťuje nielen tvár Zeme, ale aj človeka
PAULIKOVSKÝ
Človek je podobne, ako ostatné organizmy
súčasťou prírody a má väzby na prostredie. Tieto sú uskutočňované hlavne
cez látkovo - energetické prepojenie. Spojený je prostredníctvom vzťahov
a oddelený, na rozdiel od iných organizmov, hlavne tým, že svoje prostredie
výrazne ovplyvňuje, ale menej podlieha zmenám. Mieru
väzieb človeka na prostredie naznačuje už kvantitatívna stránka výmeny
hmoty a energie. Za rok človek spracuje 5 OOO m3
vzduchu, spotrebuje 250 kg kyslíka, 5OO kg potravin a 6OO litrov tekutín.
Predpokladom normálneho chodu funkcie organizmu, pri veľkej premenlivosti
vonkajších životných podmienok je uchovanie homeostázy, t.j. vonkajšej
a vnútornej stabilite. K zabezpečeniu slúži množstvo adaptačných, regulačných
a stabilizačných väzieb nervových, hormonálnych a enzymatických. Pri prekročení
vonkajšieho faktora nad adaptačnú schopnosť organizmu dochádza k narušeniu
normálneho priebehu vnútorných pochodov. Z tohoto hľadiska môžeme považovať
chorobu za prejav a dôsledok nedostatočnej adaptácie.
Na základe uvedeného možno tvrdiť, že "neexistujú choroby, existujú iba
chorí ľudia".
Typy adaptácie:
11.1. ZDRAVIE A ADAPTÁCIE
11.1.1 Fylogenetická adaptácia -
Výhodné modifikácie štruktúry a funkcie, ktoré sa vyvinuli v priebehu tisícročí.
Napr.vzpriamená postava, úzky nos Eskimákov, tmavá koža černochov. Adaptuje
sa populácia a nie jedinec. Môže dochádzať aj ku krátkodobej adaptácii
(napr.adaptácia, resp. rezistencia hmyzu na insekticídy).
11.1.2. Ontogenetická adaptácia
- Organizmus má počas vývoja rozdielne adaptačné schopnosti. Mladšie jedince
sa lepšie adaptujú ako dospelé, alebo prestarnuté jedince. Napr. vo vysokohorských
podmienkach majú deti väčší hrudník a väčšiu vitálnu pľúcnu kapacitu pri
menšom vzraste v zrovnaní s deťmi nížinného regiónu.
11.1.3. Aklimatizácia-Zahrňuje adaptačné
zmeny na nové prostredie, ktoré sa dostavuje v priebehu krátkeho obdobia,
obyčajne niekoľkých dní, týždňov. Organizmus v novom prostredí, kde vonkajšie
vplyvy prekračujú kapacitu bežných nervových a hormonálnych reakcii, dostáva
sa do stresu a poplachovou reakciou mobilizuje založené
regulačné mechanizmy. Napr. adaptačné procesy po príchode do trópov, vysokohorských
podmienok, chladu. Po počiatočných problémoch (termoregulačné výkyvy, potenie,
zvýšenie srdečnej aktivity, pokles výkonnosti) dochádza k stabilizácii.
Aklimatizačné zmeny sú reverzibilné a po návrate do pôvodného prostredia
ustupujú.
11.1.4. Krátkodobe adaptácie nervové a hormonálne-
Sú veľmi rýchle a realizujú sa v priebehu niekoľkých sekúnd alebo minút.
Udržujú dynamickú stálosť vnútorného prostredia: telesnú teplotu, krvný
tlak, obsah vody atď.
11.1.4.5. Imunitné deje- Uskutočňujú
sa na princípe enzymatickej indukcie. Cudzorodá bielkovina si sama vytvára
konfiguráciu enzýmu, ktorý, bude metabolizovaný, inaktivovaný, alebo ničený.
Napr. počas epidémie sa niektoré populácie v krátkej dobe adaptujú
na nový, predtým pre organizmus neznámy faktor.
11.1.6. Civilizačné adaptácie-
Vyskytujú sa iba v ľudskej populácii (napr.obliekanie, bývanie, výživa,
očkovanie a užívanie liekov atď). Často prekrývajú aj biologické adaptácie.
Ich poznanie a štúdium je značne problematické. Napr.Eskimáci nemôžu byť
jednoznačne považovaní za dokonale prispôsobených na chlad. Používajú obydlia
a odevy, v ktorých sa udržiava teplota podobná subtropickej, alebo tropickej
klíme (26-32 OC). Táto adaptácia je vlastná
nielen jedincom, ale aj veľkým populáciám, a prenáša sa z generácie na
generáciu negenetickou cestou (výchovou a odovzdávaním sociálne kultúrnych
tradícií). Napr. genotypy predkov sa s počtom generácií rýchle rozplývajú,
zatiaľ čo kultúrno sociálne, ale aj
náboženské dedičstvo môže byť veľmi perzistentné. Civilizačné adaptácie
sú často pohotovejšie i silnejšie ako genetické a človek sa na ne spolieha,
ak sa ma prispôsobovať závažným zmenám v prostredí. Tieto odaptácie môžu
byť východiskom z prechodných problémov
(napr."Boh mi v každej situácii pomôže").
Životné prostredie a zdravie človeka je
vo veľkej miere určované. Zdravie človeka je podmienené geneticky - má
dispozície odolnosti a citlivosti na rôzne choroby. Človek ochorie buď
preto, že jeho odolnosť je slabá alebo že nepriaznivé vplyvy sú také intenzívne,
že ani normálne odolný organizmus nie je schopný sa s ním vyrovnať. Nakoľko
dedičné vlohy nevieme ovplyvniť, mali by sme sa sústrediť na potlačenie
agresívnych faktorov životného prostredia
a vytvárať podmienky, ktoré zdravie podporujú.
Faktory životného prostredia sa uplatňujú
ako komplex a vyskytujú sa v charakteristických skupinách, daných typom
prostredia, v ktorých je organizmus exponovaný v tzv. sférach životných
podmienok (bydlisko, pracovisko). Inou formou životných podmienok sú funkčné
záťaže (telesné, psychické). Nakoľko dnes pod pojmom životného prostredia
človeka nechápeme iba materiálne a prírodné, ale aj sociálne a psychické
podmienky, je životné prostredie predmetom výskumu
rôznych disciplín (biológia, geografia, sociológia, architektúra, psychológia
atď.)
11.2. FAKTORY ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
Podľa prírodovednej povahy faktory prostredia
rozdeľujeme na:
11.2.1. Fyzikálne - priestor,
čas, teplota, tlak, žiarenie, silové pole. Spomedzi nich obzvlášť dôležité
sú : hluk, iónizujúce žiarenie, elektromagnetické pole atď.
Človek sa väčšine faktorov počas svojho
fylogenetického vývoja prispôsobil (teplota, svetlo, tlak vzduchu, prírodné
žiarenie). V novodobom pracovnom a bytovom prostredí vzniká rad nových
faktorov. Spomedzi nich je dôležitým hluk, nakoľko poznáme jeho účinky.
Hluk možno definovať ako zvuk, ktorý spôsobuje človeku ťažkosti. Zvuk nemá
povahu čistých tónov, najčastejšie je zmenou zvuku rôznych kmitočtov, ktoré
sú zastúpené rôznymi intenzitami. Účinnosť
zvuku na človeka je závislý nielen na intenzite, frekvenčnej distribúcii,
ale aj na rade ďalších faktorov, ako je trvanie, miera a typ kolísania
jeho intenzity a frekvencií v spojení s vibráciami, neočakávanosťou a iné.
Je tiež podmienený individuálnymi vlastnosťami
človeka. Po určitej dobe pobytu v hlučnom prostredí dochádza k sluchovej
únave, obyčajne nad 4 000 Hz. Za nadmerný hluk v urbanizovaných oblastiach
sa považuje nad 5O dB, v noci 35 dB. Medzi dôležité fyzikálne vplyvy
na ľudský organizmus má vlnové znečistenie. Doteraz sú málo známe jeho
účinky. Ochrana je sústredená hlavne proti rontgenovému a radioaktivnému
žiareniu. V ŽP sa v poslednom období zvýšila hladina elektromagnetického
žiarenia. Závažným efektom zvuku-hluku,
predovšetkým uličného, je rušenie spánku a tým tiež neurotizácia a oslabovanie
zdravia exponovaných osôb. Pri pobyte v prostredí s intenzitou hluku prekračujúcou
prah bolesti sa môže objaviť nevoľnosť, zvracanie, poruchy rovnováhy a
závraty ako dôsledok nadlimitného dráždenia
vnútorného ucha. Početné experimentálne údaje ukazujú, že hluk má okrem
bezprostredného pôsobenia na sluch tiež nešpecifické fyziologické účinky
: zmeny srdcovej frekvencie a krvného tlaku, minutový srdcový objemu krve,
periferného prekrvenia, hĺbky a frekvencie
dýchania, zužovanie zorného poľa.
11.2.2. Chemické látky prijímané
potravou, vdychovaním, alebo pôsobením na celé telo. Napr. toxíny, alergény,
mutagény, karcinogény - väčšina týchto látok sa v prírode nevyskytuje.
Do ľudského tela vstupujú okrem potrebných
aj škodlivé látky, a to cez dýchacie a zažívacie orgány. Chemizácia životného
prostredia spôsobuje, že sa takmer do všetkých zložiek dostávajú stále
nové, syntetické v prírode neznáme chemické zlúčeniny, ktoré nepriaznivo
ovplyvňujú životné pochody. Časť týchto zlúčenín sa vylučuje z tela organizmu
do prostredia, časť zostáva v tele, pričom sú odolné voči biologickému
odbúravaniu. Chemické látky prestupujú do tela cez hraničné membrány: koža
- 1,5-2,5 m2, epitel tráviacej trubice 40 m2, epitel dýchacieho
ústrojenstva 70 m2. Po vniknutí do tela vstupuje
do krvného obehu. Ak preniká škodlivina do tkanív naráža na ďalšie membrány
na povrchu orgánov a tiež vo vnútri jednotlivých buniek.
Škodliviny vstupujú do rôznych väzieb s
telesnými proteínmi a inými makromolekulami. Väzby sú nepevné a škodlivina
sa pri zmene podmienok ľahko uvoľňuje. Väčšina cudzích látok je v tele
chemicky spracovaná a konečné produkty sú vylučované (moč, žlč, stolica,
pot). Hlavným detoxikačným orgánom
je pečeň. Niektoré látky v pečeni môžu byť úplne rozložené (nikotín, strychnín).
Priemysel produkuje vyše 2,5 miliónu druhov chemických zlúčenín, väčšina
z nich sa v prírode nevyskytuje a pre prírodné ekosystémy sú cudzie (xenobiotika).
Výnimočné postavenie majú z hľadiska
účinku i množstva pesticídy, ktoré ničia buriny a poľnohospodárs-
kých škodcov. Užívanie pesticídov z hľadiska
ekonomického je vysoko efektívne a vďaka ním sa poľnohospodárska produkcia
v posledných 2O-3O rokov zdvojnásobila. Pre poľnohospodárstvo predstavujú
pesticídy problém, nakoľko dochádza k rastu rezistencie a rozvracaniu prírodnej
rovnováhy a objavenie sa nových druhotných škodcov, t.j. premnožených druhov,
nakoľko ich prirodzení nepriatelia boli zničení. Známe sú tiež prípady
vyhynutia vzácnych druhov sokolov. Zvýšením akumulácie pesticítov v tele
samičiek zapríčiní, že znášajú vajíčka s mäkkou škrupinkou, ktorá neznáša
tlak tela pri sedení.
Ortuť v prírode čiastočne pochádza z prírodných
zdrojov, uvoľuje sa do atmosféry odplyňovaním zo zemskej kôry. Metylortuť
sa v najvyšších koncentráciách vyskytuje v dravých morských rybách. V organizme
človeka sa hromadí v obličkách. Metylortuť v prírode sa vyskytuje v sedimentoch
riek a mora, kde vzniká metyláciou anorganickej ortuti pôsobením
mikróbov. Problém kadmia je v súčasnosti veľmi diskutovaný. Je prítomný
v pôde, vegetácii a potravinách. Zdrojom kadmia a zinku je metalurgia,
chemický priemysel, spracovanie kovových odpadov, pokovovanie a výroba
fosfátových hnojív. V prírode je transportovaný
v trofických reťazcoch a postupne značne koncentrovaný. Do organizmu preniká
potravou a kumuluje sa v obličkách a v pečeni. V Japonsku došlo ťažkému
onemocneniu vplyvom baníckeho priemysel, lebo jeho vody
kontaminovali priľahlé ryžoviská, ktorých
zrniny obsahovali O,8 mg Cd.kg-1.To
spôsobilo mäknutie kostí, najmä u žien po klimaktériu.
11.2.3. Biologické - choroboplodné
zárodky a ich živočíšni prenášači, alergény rastlinného a živočíšneho pôvodu.
11.2.4. Psychologické faktory
- ťažko definovateľné a merateľné.
Napr. psychogénne stresy, situácie z nekľudu
a úzkostných stavov, frustrácie, jednotvárnosť života-stereotyp, nudná
prázdnota voľného času, preľudnenie, nedostatok sociálnych interakcií,
neuznávanie prijatých spoločenských hodnôt a vytrhnutie z podmienok prirodzených
cyklov, v ktorých sa človek vyvíjal.
Z hľadiska pôsobenia sfér životného prostredia
na človeka môžeme rozdeliť jeho pôsobenie (na zdravie a pohodu) :
-málo ovplyvniteľné-prírodné prostredie
(voda, vzduch, pôda, počasie, krajina, podnebie).,
-ovplyvniteľné-obytné a rekreačné prostredie
(sídliska, športové a oddychové zariadenia).,pracovné prostredie (pracoviská
rôzneho charakteru a profesie).
Spôsob života závisí od individuálneho
správania. Človek ho vedome utvára a upravuje. Spoločenské ovplyvnenie
je nepriame (zdravotná výchova, cenová politika atď.) Patria sem čiastkové
sféry :
a. výživa z hľadiska nutričného
b. telesné a psychické záťaže
c. osobná hygiena vo vzťahu k infekciám,
úrazom
d. autoagresívne návyky (fajčenie, alkoholizmus,
drogovanie)
e. uplatňovanie striktných svetonázorových
ideológií (konzumný spôsob života, viera v Boha atď., asketizmus)
Každá z hore uvedených sfér životného prostredia
a spôsobu života sa rôzne podieľa na celkovom zdraví človeka. Prináša špecifické
riziká a špecifické preventívne možnosti a podnecovanie. Upredmiestňovanie
jedných sfér pred druhými je v súčasnom období dosť charakteristické a
je prejavom nedostatku
komplexného chápania životného prostredia.
11.3. ASPEKTY ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
(Fyziologické, psychologické, sociologické a estetické)
Filozofia, sociológia, psychológia, estetika
životného prostredia sú novými disciplínami, ktoré skúmajú vplyvy ŽP z
rôznych hľadísk spoločensko-vedných disciplín na človeka. Tieto vedné disciplíny
sú v štádiu vývoja, často svoje poznatky rôzne interpretujú a predstavujú
v tejto časti iba vybrané aspekty.
Sociologická tematika zasahuje takmer do
všetkých oblastí, nakoľko príčinou ekologických problémov (tiesne, v ktorej
sa nachádzame, sú sociálne javy, vznikajúce ľudským správaním sa). K tomu
možno priradiť aj masové víkendové stanovanie ľudí z miest, prejavy úchylného
narušeného správania sa častí ľudí, sťahovanie sa obyvateľstva do miest
z menej postihnutého prostredia. Tieto problémy
sú natoľko vážne, že môžu ovplyvňovať aj ekonomický rozvoj.
Spoločenskovedné disciplíny, zaoberajúce
sa životným prostredím, presadzujú otázky vytvárania si ekologického vedomia.
Je pochopiteľné, že výchova a osveta k starostlivosti o životné prostredie,
tzv. ekologická výchova, má svoje limity. Ekologické vedomie je mnohonásobne
prepojené s inými sociálnymi faktormi, ktoré ovplyvňujú stav a osudy životného
prostredia. Iba takto pochopená výchova k ochrane prostredia môže mať úspech.
V praktickom živote otázka životnej úrovne
je často chápaná ako súčasť životného prostredia. Životná úroveň je stotožňovaná
so súborom materiálnych hodnôt, ktorými spoločnosť uspokojuje potreby svojich
členov. Obyčajne býva ohodnocovaná príjmami na jedného obyvateľa, vybavením
domácnosti, počtom osobných áut, výdavkami na potraviny atď. Takéto vyjadrenie
redukuje ľudské potreby iba na konzumentov materiálnych hodnôt. Na druhej
strane ignoruje potreby človeka, akým je zdravie, sociálne a právne istoty,
kultúrny život, ale aj zdravé a estetické
prostredie, bývanie, vzdelanie, zdravotnícka starostlivosť.
Je realitou, že konzumný spôsob života,
konzumný štandard vytvára veľké nebezpečenstvo pre ohrozenie zdravého životného
prostredia. Napr. automobil je náročný na spotrebu neobnoviteľných zdrojov,
zamoruje okolie splodinami. Vysoký štandard výživy vedie k intenzívnemu
obhospodarovaniu pozemkov s dôsledkami na kvalitu pôd, ekologickú rovnováhu
krajiny. Módne obliekanie je náročné na zdroje surovín a energie, znečisťuje
prostredie odpadmi pri výrobe i odpadmi
pri likvidácii starých odevov. Teplé byty prispievajú k energetickej náročnosti
atď.
Je len samozrejmé, že rovnaký stupeň hmotnej
spotreby pre rovnaký počet ľudí môžeme realizovať za cenu rozdielneho poškodenia
prírody.
Diskutabilná je rozumná miera blahobytu.
Spoločne za účasti ekológov, sociológov, psychológov bola vypracovaná teória
potrieb. V rámci tejto teórie potreby rozdeľujeme na :
- primárne (základné, elementárne, biologické vrodené),
- sekundárne (rozvojové, vyššie, osvojené).
Pokiaľ primárne potreby (spánok, jedlo,
látková výmena, teplo, bezpečie) majú homeostatický účinok, t.j. sú nasyteľné,
tak potreby sekundárne, osvojené napr. výchovou majú tendenciu k trvalému
rastu a nie sú prakticky ohraničiteľné a práve tie sa výrazne podieľajú
na poškodzovaní prírody.
Otázkou je : Eliminovať alebo aspoň obmedzovať
? Problém zasahujúci do oblasti filozofie, morálky i ekonómie.
Národohospodári a politici určite tieto
situácie poznajú. Váhajú však pristúpiť k radikálnym obmedzeniam blahobytu,
rozhodnúť o hranici medzi rozumnými a nadbytočnými ľudskými potrebami.
Pokiaľ sa spoločnosť odhodlala obmedzovať
ľudské potreby musí ich rozdeliť na individuálne a kolektívne, t.j. celospoločenské.
Ak považujeme životné prostredie za celospoločenské, individuálne potreby
musia ustúpiť. Nástroje na presadzovanie sú rôzne. Prirodzeným spôsobom
môže byť regulácia pomocou cenových nástrojov, systémom daňového zaťaženia,
rôznych výrobkov a služieb. Ekologicky
nežiadúcimi výrobkami sú: (nákladné a nevratné balenia, módne výrobky,
výrobky s krátkou životnosťou, vysoké poplatky za vstup do miest a chránených
oblastí). Medzi štátom dotovanými cenami by mali byť výrobky a ekologické
služby (výrobky s dlhou životnosťou,
ich servis, výrobky schopné recyklácie, ekologicky čisté formy trávenia
voľného času, ako je oblasť kultúry a umenia).Tým, že človek reaguje na
ekologické tlaky (ceny, dane, dotácie) mení svoju spotrebu a životný spôsob,
chová sa ekologickejšie bez toho, aby si to uvedomil.
Naznačená forma opatrení vedie od konzumného
spôsobu života a konzumnej hodnotovej orientácie ku kvalitnejším formám
spôsobu života, ktorý sa vyznačuje podielom človeka na tvorbe vyšších aktivít
a duchovných hodnôt. Spoločnosť však disponuje aj inými možnosťami ako
"ekologizovať" chovanie svojich členov k prírode najmä pomocou "ekologicky
orientovanej sociálnej normy". Túto pro-ekologickú normu začleňuje do svojho
vedomia a hodnotového systému podľa, ktorého riadi svoje konanie.
V tejto norme je človek, ktorý zanecháva za sebou odpadky, stanuje v chránenej
oblasti, poškodzuje prírodu, umýva auto v potoku, vo svojom sociálnom okolí
odsudzovaný rovnako ako ten, ktorý sa dopúšťa krádeže v samoobsluhe.
Naplnenie týchto noriem je postupné a pozvoľné.
Veľkú úlohu v tomto smere zohráva environmentálna výchova a osveta, ktorá
výrazne môže dopomôcť ekologickému vedomiu.
Sociologické výskumy ukázali, že veľký
vplyv, na vytvorenie ekologických postojov má ekologické cítenie - emocionálny
vzťah k prírodnému prostrediu, láska k prírode.
Efektívnou možnosťou v rámci sociálnych noriem sú právne normy. Spoločnosť
ich vytváraním a dodržiavaním nielen chráni prostredie, ale prispieva k
vytvoreniu hodnotovej orientácie spoločnosti. Podobne to platí
pre politické rozhodovania a konkrétnu riadiacu prácu. Pri objektívnom
posudzovaní toho, ako prostredie pôsobí na človeka, ako ovplyvňuje jeho
rozhodovanie a praktickú činnosť, musíme konštatovať, že človek nie je
len pasivný produkt svojho prostredia, ale
cieľavedomá bytosť, ktorá pretvára svoje prostredie a je týmto prostredím
ovplyvňovaná. ŽP má nezastupiteľnú úlohu v celom psychickom vývoji jedinca.
Aj proces učenia je ovplyvňovaný vhodnosťou či nevhodnosťou prostredia.
Psychologická hodnota prostredia sa
prejavuje v tom, že odozvy v nás na životné prostredie vyvolávajú povzbudenie
alebo tlmia naše konanie. Človek sa vo svojom živote riadi spoločenskými
normami, ktoré predstavujú neviditeľné vodidla alebo sankcie prenášané
kultúrnym dedičstvom a výchovou z generácie
na generáciu. Tieto normy ovplyvňujú konanie, myslenie a postoje v určitých
situáciách, ktoré sú viazané na životné prostredie.
|