Údaje o projekte
Názov : O čom sníva Zem?
Námet a scenár: Dagmar Vrábľová
Explikácia: Projekt má formu dramatizovanej literárno-hudobnej
pohybovej kompozície (experimentálne dramatizované pásmo).
Literárna zložka je prezentovaná úryvkami
básní, textov a citátmi renomovaných autorov, ktoré dopĺňa a spája vlastný
text autorky scenára (vrátane textov finálnej piesne a spevu o vývoji organizmov).
Funkčne sú zakompované aj krátke texty v nemeckom, francúzskom a anglickom
jazyku.
Hudobná zložka je prezentovaná širokým
spektrom žánrov – od vážnej, modernej, folklórnej až po scénickú hudbu
(komponovanú spolu s finálnou piesňou a spevom o vývoji organizmov špecificky
pre tento projekt).
Pohybová zložka je prezentovaná
živými obrazmi, pohybovými etudami, párovými a skupinovými tancami, tanečnými
kreáciami a ukážkami športových zostáv.
Všetky uvedené zložky sú vzájomne prepojené
ideovo, hudobne i pohybovo.
Osnova projektu
I. Úvodná časť: |
Vznik Zeme. Dialógy planét so Slnkom. |
|
II. Hlavná časť:
|
História:
|
Fylogenéza organizmov. Kronika ľudstva. |
Súčasnosť:
|
Protivojnový protest. Súžitie rás a národov.
Porozumenie – zmenšený obraz
Európy a naše mesto. |
|
|
III. Záverečná časť: |
Finále – finálna pieseň a záverečný obraz. |
|
Funkcie projektu:
-
Jednou z didakticky najúčinnejších
foriem – dramatizáciou nastoliť globálne problémy Zeme a sveta ľudí a tak
pôsobiť na emotívnu, estetickú a etickú sféru detí, mládeže, ich rodičov
a širokej verejnosti.
-
Vyjadrením viery vo víťazstvo
racionálnych postojov ľudí nad iracionálnym evokovať pozitívne myslenie
a uvedomenie si svojho postavenia na Zemi.
-
Konkurzným výberom objavovať
talenty a ďalej rozvíjať ich osobnosť.
-
Získavaním účinkujúcich pre realizáciu projektu
zapojiť ich do procesu, ktorý spolu so zážitkami z realizácie pomáha vytvárať
aktívne postoje k riešeniu nastolených problémov, zlepšuje medziľudské
vzťahy, zvyšuje ambicióznosť a psychickú vyrovnanosť jednotlivcov a prispieva
k správnej hodnotovej orientácii.
Organizačné, realizačné a
materiálno-technické zabezpečenie
Pedagógovia a vedenie ZŠ, M. Nešpora, Prešov,
Tanečná škola Forte, Prešov,
FC Tatran, Prešov,
DJZ a DAD Prešov,
Šarišanček, Prešov,
ABC CENTRUM VOĽNÉHO ČASU, Košice,
STV Košice – Redakcia umeleckých programov.
Prostriedky
Plejbek – podkladová mixáž slova a hudby,
rekvizity, kulisy, scéna, športové potreby, kostýmy, osvetlenie, technika.
Účinkujú:
Žiaci ZŠ, M.Nešpora 2, Prešov,
Tanečná škola Forte, Prešov,
Ľubomíra Pémová, Prešov, uč. ZŠ, M.Nešpora
2
Realizácia projektu
Prvým krokom pri realizácii projektu je jeho postupné prerokovanie (nápad,
námet, predloha) s vedením školy a získanie súhlasu a podpory.
Druhým (veľmi dôležitým) krokom je vytvorenie
funkčnej realizačnej skupiny. Základným predpokladom pre prácu v realizačnej
skupine je adekvátna odbornosť a spôsobilosť, nevyhnutnou podmienkou
je záujem.
Realizačná skupina projektu
Literárna a historická sekcia + cudzie jazyky:
Monika Doleželová – jazyková
korektúra, nácvik dramatizovaných textov v slovenskom jazyku, poradkyňa
pre históriu,
Ľubomíra Pémová – nácvik dramatizovaných textov
v slovenskom jazyku, načítanie “Hlasu” – sprievodcu pásmom na plejbek,
Alexandra Dadejová – nácvik básní v slovenskom jazyku,
Ľubomíra Novotná – nácvik
básní v slovenskom a v nemeckom jazyku,
Anna Oríšková – poradkyňa pre históriu,
výber dobových kostýmov,
Anna Roškaninová – nácvik čísla
v anglickom jazyku.
Hudobná sekcia:
Alexandra Dadejová – poradkyňa pre
hudbu, kompozícia melódie k spevu o vývoji organizmov, nácvik zborového
prevedenia,
Tatiana Gerková – výber folklórnych skladieb, nácvik folklórnych
vokálov,
Zuzana Janeková – výber hudby pre
vystúpenia tanečnej skupiny Forte,
Daniel Haninčík a.h. – kompozícia
scénickej hudby a melódie finálovej piesne.
Pohybová sekcia:
Zuzana Janeková – hlavná choreografka programu, choreografie
Forte spolu s Branislavom Kusalíkom.
Tatiana Gerková – folklórna choreografia a choreografia detských
hier,
Tatiana Oľhová a Richard Oriňák – športové
zostavy.
Výtvarná stránka:
Eva Ilkovičová
Manažment:
Jaroslav Valaštiak, Eva Bilišňanská,
Štefan Tkáč – vedenie školy
Koordinácia:
Dagmar Vrábľová
Postup pri realizácii projektu (po odsúhlasení vedením školy)
-
Práca s realizačnou skupinou pedagógov
a umelcov:
-
Čítanie scenára.
-
Rozdelenie si úloh podľa odbornosti a záujmu – vytvorenie sekcii.
-
Konkurzný výber účinkujúcich.
-
Obsadenie úloh.
-
Nácvik jednotlivých prvkov programu.
-
Zocvičovanie v sekciách.
-
Zocvičovanie v celku.
-
Pracovná generálka.
-
Zhodnotenie stavu prípravy a meteriálno-technického
zabezpečenia (v sekciách) – dokončovacia fáza
-
Výber kostýmov, krojov, dresov, zabezpečenie
rekvizít, náradia, kulís (DJZ, DAD, FC TATRAN PREŠOV, ZŠ).
-
Nahrávanie zvuku v štúdiu DJZ.
-
Generálna skúška v škole – kostýmová, zvuková.
-
Generálna skúška na mieste vystúpenia, štúdiová – priestorová a technická.
(ABC – CENTRUM VOĽNÉHO ČASU, Popradská
ul., Košice)
-
Rozbor vzniknutých problémov, dohoda o organizácii
práce počas prepravy a výroby programu.
-
Výroba programu – organizačné a iné zabezpečenie.
(V závere pracovného dňa zhodnotenie a príprava na ďalší deň).
-
Práca s účinkujúcimi:
-
Konkurzný výber.
-
Užší výber hlavných aktérov, sólistov, vytvorenie
skupiniek ...
-
Práca v sekciách – rozbor textov, pohybových
a hudobných prvkov (podľa zamerania) s adeptmi na príslušné roly.
-
Nácvik jednotlivých čísel vlastnou metodikou,
ale s vytvorením priestoru pre vlastný prejav účinkujúcich. Ostatné v bode
A.
Prácu popísanú v okruhoch A a B neustále
pozoruje a usmerňuje koordinátor – autor projektu, ktorý okrem toho spolupracuje
s manažmentom – vedením školy a všetkými zapojenými jednotlivcami i inštitúciami(s
nimi spolupracuje aj manažment, ktorý sprostredkúva aj kontakt s médiami,
pedagogickými, kultúrnymi inštitúciami a magistrátom mesta).
Poznatky z realizácie projektu
Realizácia projektu tohto typu je veľmi
náročná z hľadiska prípravy (nácviku) jednotlivých čísel, ich zocvičovania,
organizácie masy účinkujúcich rôzneho veku (6-14 rokov – ZŠ, 6 – 14 a viac
rokov vrátane dospelých – Tanečná škola FORTE, v ktorej boli navyše okrem
našich terajších a bývalých žiakov
aj iní frekventanti) či výkonnostného stupňa a pod., ďalej časových a priestorových
podmienok, materiálneho a technického zabezpečenia.
Vyžaduje si dostatok pedagogických (učitelia
a vychovávatelia) a žiackych osobností s organickými vzájomnými vzťahmi.
Významným faktorom je vytvorenie dobrých kontaktov so spolupracujúcimi
inštitúciami (napr. DJZ,
DAD), spolupráca s odborom školstva, magistrátom a lokálnymi, resp. regionálnymi
médiami – Flash-rádio, Večerník.
Nezanedbateľný je vklad a prístup rodičov
účinkujúcich, rady rodičov a samozrejme vedenie školy.
|