info
Organické odpady sa dajú kompostovať, to
znamená, že sú zavedené znova do látkovej výmeny. Tieto 4 fázy rozkladu
sa dajú sledovať pri kompostovaní.
-
Následkom silnej látkovej výmeny baktérií vznikajú vysoké teploty.
Tým sa urýchlia rozkladové procesy, súčasne sa zahubia klíčky a aj väčšina
burín.
-
Hubové vlákna sa rozšíria po povrchu, viažu
dusík a zavádzajú ho znova do procesu rozpadu.
-
Teraz sa rozširujú organizmy (napr. dážďovky
a iné). Tieto drobia materiál so svojimi hryzadlami a rast húb ustupuje.
-
Medzi zemnými prísuškami a organickými látkami
sa pomocou červíkov vytvorí úzke spojenie – tvorba humusu začína.
Kompost by mal:
-
byť zatienený a mať kontakt s pôdou,
-
byť vlhký, avšak nie mokrý,
-
byť vzdušne uložený – preto treba mať medzi
kompostom aj hrubšie materiály (napr. kratšie haluze a konáriky),
-
podľa možnosti obsahovať rôzne organické materiály,
aby sme dosiahli vyváženosť a komplexnú tvorbu humusu.
Kompostovisko môžeme nechať ležať až do jeho úplnej
zrelosti (podľa klímy, miesta, druhu odpadu atď., asi tri roky), je
však vhodné ho už po roku premiestniť, pričom vrchné vrstvy sa dostanú
na dno a spodné na vrch. Tým sa materiál prevzdušní a uvoľní, čo má
za následok rýchlejší rozpad. Pridaním hrste mletého vápenca
sa zlepší komplexná tvorba humusu. Zrelý kompost ba sa mal v priebehu
roka použiť, pretože potom ustupujú hnojivé účinky.
Kompostované môžu byť:
-
všetky záhradné odpady (lístie, tráva, konáre,
burina pred kvetom a atď.),
-
organické kuchynské odpady (kávový a čajový
odpad, škrupiny od vajec, šupy zo zemiakov atď.), ale žiadne mäso a zbytky
obsahujúce bielok, pretože tieto prilákajú potkany a myši,
-
organické odpady (slama, hobliny, piliny atď.),
-
trus (konský, kravský atď.).
Problémy:
miesto (polotieň a podľa možnosti niekde
v závetrí)
predsudky (“smrad”, láka muchy a parazity).
Použitie kompostu naproti tomu by už nemalo
byť problémom. Dá sa použiť od zeleninového záhona až po izbové kvety (pomiešať
so zeminou).
úloha
Kompostovisko v školskej záhrade
Kompostovisko súčasne redukuje problémy
spojené s odpadom.
Na príklade kompostoviska sa dajú demonštrovať
otázky likvidácie a triedenia odpadu v škole. Kompostovisko je taktiež
výborné pozorovacie pole pre biológov a ponúka aj vzrušenie pre hodiny
chémie, atď. Na hodinách ekonómie sa môžu porovnávať a diskutovať náklady
na priemyselné hnojivá, odvoz odpadu na strane jednej a triedenie odpadu
a kompostovanie na strane druhej.
Rozkladový pokus
Na nasledujúcom pokuse sa bude demonštrovať
rozličná rozkladovosť rôznych materiálov. Kvetináč sa naplní do polovice
dobrou výživnou zeminou (prípadne humusom z kompostoviska), vloží sa skúšobný
materiál a zasype zeminou.
V nasledujúcich týždňoch sa musí kvetináč
udržovať stále vlhký (nie mokrý, prípadne sa zakryje vrstvou slamy). V
pravidelných intervaloch sa môže pozorovať stupeň rozkladu skúšobného materiálu.
Ako skúšobný materiál sa ponúkajú odpad z kávy, rôzne druhy papiera, kovy,
plasty, vata atď.
Krabica na červíky
Zaujímavým spôsobom spracovania odpadu je
krabica s dážďovkami. Kilogram dážďoviek dokáže za deň spracovať až pol
kilogramu biologického odpadu. Takto vzniknutá pôda (výkaly) obsahuje podstatne
viacej výživných látok ako priemerná poľnohospodárska pôda. Krabica s dážďovkami
preto môže byť umiestnená v záhrade,
ale aj v triede. V druhom prípade sa na kŕmenie môžu používať rozličné
zbytky z desiat.
V zborovni stačí krabica z 2-2,5 cm hrubých
dosiek s plochou približne 40 x 60 cm a výškou 20 cm, na asi 200 dážďoviek.
Dôležité je aby krabica nebola z drevotrieskových dosák a aby nebola napustená
chemickými nátermi. Dážďovky sa môžu zbierať za dažďa.
Pri “úrode” pôdy (po niekoľkých mesiacoch)
sa časť substrátu vyberie a na jeho miesto sa umiestni nová potrava. Po
tom čo sa červíky zhromaždia na polovici s potravou, môžeme vybrať aj druhú
časť krabice a pôdu použiť.
Keď je krabica umiestnená v záhrade postačuje
rôzne veľká krabica (výhodné je asi 1 x 1 m) z približne 30 cm širokých
dosiek, ktoré sú 15 cm zapustené do zeme. Krabica sa zo spodu vyloží kameňmi
(na ochranu proti myšiam a krtom) a zvrchu prikryje fóliou (zvýši teplotu)
alebo sieťkou (proti vtákom).
Na hodinách sa dá na príklade krabice
s červíkmi ukázať:
-
pozorovanie červíkov,
-
zlepšenie podmienok pre rastliny použitím
tejto metódy, alebo rozmnoženie červíkov,
-
porovnanie rôznych substrátov s pôdou vyrobenou
červíkmi napr. pokusy s rôznymi kultúrami rastlín,
-
predsudky z červíkov,
pozorovanie je ťažké, pretože červíky
sa stránia svetla – pozorovanie je možné len pri červenom svetle.
|