súbor ekosystémov určitej geografickej
oblasti s charakteristickým typom vegetácie: step, tundra, tropický dažďový
prales...
ČINNOSŤ: NECHCEME SVET NA JEDNO POUŽITIE
MIESTO: trieda, klubovňa
POMÔCKY: papier, ceruzky
MOTIVÁCIA: Odpady, odpady... Skúste sa
spolu s deťmi zamyslieť, kde, a prečo a kto tvorí odpady v našom bežnom
živote. Doma, v škole, v obchode...Čo sú to odpady a ako by sa dalo predísť
ich vzniku, alebo aspoň znížiť ich množstvo.
ÚLOHA: V prvej časti hry si každý zvlášť,
alebo v skupinách vypracuje zoznam vecí na jedno použitie. Mali by to byť
veci, s ktorými sa bežne denne stretávame, alebo ktoré sú všetkým známe
(plechovky od konzerv, od piva či Coca-Coly, rôzne papierové obaly, papierové
vreckovky, PET fľaše, plastikové tašky...)
.
V
druhej časti hry je úlohou detí určiť ku každej
veci zo zoznamu jej “dvojníka”, t. j. vec na viacnásobné, či trvalé použitie,
ktorou by sa dala jednorázová vec nahradiť. Táto časť sa dá hrať formou
súťaže skupín, kde jedna skupina zadáva ostatným jednorázové
výrobky, ostatní k nim určujú veci na viacnásobné použitie.
Na záver je dôležité zhrnutie a diskusia
o:
-
probléme skládok,
-
význame recyklácie materiálov,
-
význame užívania trvalejších vecí (vrátanie
rozprávania o vytvorení citovej väzby ku niektorým starším veciam),
-
o význame práva kupujúceho vybrať si tovar,
ktorý produkuje menej odpadu (Coca-Cola vo fľaši sklenej...).
|