rovnovážny stav medzi množstvom a kvalitou
živých zložiek v prírode. Ak sa kvalitatívny či kvantitatívny pomer rastlín
a živočíchov v prírode naruší, vznikajú kalamity.
ČINNOSŤ: MÁME SVOJ STROM
MIESTO: klubovňa, trieda
POMÔCKY:
farebný papier, veľký baliaci papier, farbičky, fixy, lepidlo, nožnice,
prírodniny (pierka, kamienky, šišky, listy, konáriky...), ak máte, tak
aj vlastnoručne vyrobený recyklovaný papier
Ak pôjdete s deťmi do prírody, či do parku,
iste si vždy nazbierate nejaké prírodné materiály. Tie sa dajú buď sušiť,
vylisovať, dať na výstavku... Ak ich máte dosť v zásobe, môžete si s deťmi
urobiť stálu pomôcku do triedy (klubovne) STROM.
Mal by to byť strom s rôznymi zákutiami,
ktoré by poskytovali možnosť obydlia pre rôzne zvieratá – od rôznych druhov
vtákov, cez veveričky, jazvece, až po škodcov (podkôrny hmyz...). Nesmieme
zabudnúť ani na rastliny, huby a samozrejme ani nato, že strom má aj korene
a k nim prislúchajúce organizmy.
STROM vám môže poslúžiť ako stála pomôcka,
ak si naň prilepíte “košíčky” (napr. v tvare hniezda, dutiny...) do ktorých
môžete pri hre vkladať živočíchy, ktoré ich obývajú.
Deti sa naučia používať literatúru: nech
vyhľadajú zvieratá, ktoré
-
obývajú korunu,
-
sú škodcami,
-
žijú pod koreňmi stromu,
-
sa živia plodmi, či inou časťou tohoto stromu.
Na tomto strome sa dajú výborne demonštrovať
vzťahy a vzájomné súvislosti medzi organizmami /symbióza, mykorýza, dravec
– korisť, produkcia O2...).
Deti vám stále budú dávať rôzne otázky.
Buďte pripravený odpovedať.
|