organizmus, ktorý svojím výskytom či
nadmerným rozmnožením (pozitívny indikátor), alebo neprítomnosťou či znižovaním
počtu (negatívne indikátory) upozorňuje na určitý stav životného prostredia.
EKOHRA: HĽADAJ VZÁJOMNÉ SÚVISLOSTI
MIESTO: klubovňa, trieda, vlak, príroda...
POMÔCKY : lístočky s pripravenými dvojicami
vecí (pojmov)
POJMY a VZŤAHY: predátor – korisť, vplyv
človeka na životné prostredie, ekologická stabilita, kyslý dážď,...(podľa
zvolených pojmov)
MOTIVÁCIA: zahrajte sa s deťmi na bádateľské
dvojice, ktoré skúmajú určitý zadaný problém a majú ho vyriešiť ako prví.
Uveďte príklady konkurencie v oblasti biológie, fyziky...(antibiotiká,
AIDS...)
ÚLOHA: Zistiť, dokázať vzájomnú súvislosť
medzi dvojicou vecí (pojmov) uvedených na lístočku.
HRA: Vedúci si pripraví dvojice slov, výrazne ich napíše a dá do klobúka.
Dvojice vyberajte diferencovane – pre mladšie deti jednoduchšie spojenia,
pre staršie zložitejšie. Deti sa rozdelia
do bádateľských dvojíc. Ktorá dvojica ako prvá uvedie vzájomnú súvislosť,
získava bod a ostatným povie svoje riešenie (na “konferencii”). Úloha môže
mať aj viac rôznych riešení. Dôležité je, aby vedúci po uvedení riešenia
pomohol deťom upresniť prípadné nejasnosti, poprípade uviedol aj svoje
riešenie.
Príklady dvojíc podľa zložitosti:
veverička – šiška,
lišajník – vzduch,
ropná havária – úhyn zvierat,
tepelná elektráreň – alergické ochorenia,
umývanie zubov – energia (šetrenie vody),
hamburgery – dažďové pralesy (chov dobytka)
POZNÁMKY:
-
na záver môžu deti svoje riešenie nakresliť,
-
každá dvojica “bádateľov” si na záver pripraví
aspoň dve svoje dvojice pojmov a zadá ich súperovi. Samozrejme riešenie
musí poznať aj zadávajúca dvojica.
|