Tolerancia 


organizmus je schopný znášať pôsobenie nejakého vplyvu vonkajšieho či vnútorného prostredia. Tolerancia má svoje maximum a minimum.

EKOHRA: POHADZOVANIE ZODPOVEDNOSTI ZA ZEM

POMÔCKY: lopta s nakreslenou Zemeguľou

MIESTO: trieda, školský dvor, príroda

ÚVOD: Žijeme na tejto Zemi a každý z nás sa cíti za niekoho či niečo zodpovedný. Za svoje deti, rodičov, prácu výsledky...Cítime sa zodpovedný aj za Zem? Za to, čo sa na nej deje, ako vyzerajú jej lesy, vody, mestá...a k čomu aj my prispievame svojou kvapkou? Alebo sme ľahostajní, nezodpovední, posmievační, pohŕdajúci? Môžeme za “to” aj my, či nie? Zamyslime sa spolu.

HRA: Na začiatku hry si každý na papier uvedie svoje osobné dôvody, prečo za “to” nemôže (nemám auto. som ešte dieťa, šetrím vodu kde sa len dá, nelámem konáre, kupujem čo najekologickejšie...) a hneď vedľa si vypíšte dôvody, prečo za “to” môže (jazdím autom, plytvám potravinami, kupujem rýchlo sa kaziace veci...). Ak má každý premyslené svoje dôvody, hra môže začať.

Vedúci vezme do ruky loptu – zemeguľu a so slovami “Som chorá Zem. Moje lesy vysychajú, rieky sú špinavé, zvierat a rastlín ubúda, ľudia sa vŕtajú v mojich útrobách. Som Tvoja druhá mama, moje polia a lesy Ťa živia, moje vody Ti dávajú život, moje hory Ti poskytujú veľké bohatstvo. Som chorá a potrebujem Tvoju pomoc. Ak zomriem, toto všetko zomrie spolu so mnou. Pomôž mi!” a hodí Zem niekomu z kruhu. Ten povie “Ja za to nemôžem, nemôžem Ti pomôcť, lebo...” a uvedie jeden zo svojich dôvodov. A hodí Zem ďalšiemu v kruhu.

Keď sa vystriedajú všetci v kruhu aj viackrát, zoberie Zem do ruky vedúci a tými istými úvodnými slovami ju hodí niekomu v kruhu. Vtedy prichádza zmena kto drží Zem, povie “Áno, môžem za to aj ja lebo...a uvedie svoje prehrešky, a chcem Ti pomôcť tým, že ...a uvedie formu svojej pomoci. Na záver, keď už každý prispel nejakou pomocou, môžu Zem chytiť všetky detské ruky naraz a chvíľu ju podržať a predstaviť si ju čistú, zdravú, vyliečenú.

POZNÁMKY:

  • pomoci, aká zmena v pocitoch nastala pri pomáhaní Zemi...
  • deti si môžu formy svojej pomoci zapísať na nástenku, aby sa mohli navzájom informovať o ich plnení a na koniec tejto aktivity je vhodná diskusia, ako sa kto cítil pri odmietnutí.