postupné nahradzovanie jedných druhov
inými. Konečným výsledkom sukcesie je klimax.
ČINNOSŤ: CESTY KORENIA
POMÔCKY: atlas sveta, zoznam korení, ktoré deti majú doma, perá, papiere,
lepidlo
Iste doma máte rôzne korenia, ktoré používate
častejšie, či menej často. Ak otvoríte kredenc, pekne to tam vonia. Vedeli
by ste povedať, ktoré korenie odkiaľ pochádza? Akú dlhú cestu muselo prejsť?
A koľkými rukami, kým sa dostalo až k vám?
ÚLOHA:
-
Deti si urobia zoznam korenín, ktoré majú
doma, každé korenie na inú kartičku.
-
Na hodine (schôdzke) v atlasoch rastlín (korenín)
vyhľadajú, odkiaľ sa ktoré korenie vyváža.
-
Nakreslia si obrysy kontinentov a ponalepujú
koreniny na príslušné štáty spolu s označením štátu.
-
Šípkami spoja svoje mesto so štátmi, z ktorých majú doma korenia.
Vznikne pekná sieť súvislostí medzi nami a
svetom okolo nás.
Na záver:
-
rozprávajte sa s deťmi o tom, koľko
energie muselo byť vynaložené na to, aby sa korenie dostalo až ku nim do
kredenca,
-
rozprávajte sa o vzájomných súvislostiach medzi jednotlivými štátmi (nielen
obchodných, ale aj kultúrnych, klimatických, ekologických...).
TEST: VARÍM, VARÍŠ, VARÍME
Tentokrát budeme variť obyčajnú vodu v
hrncoch.
Nalejete rovnaké množstvo vody do dvoch
rovnakých hrncov, jeden prikryjete a druhý nie. Nastavíte si hodinky a
začnete variť.
ÚLOHA:
-
V ktorom hrnci začne vrieťvoda skôr a o koľko
minút?
-
Nech deti vypíšu dôvody, prečo je výhodnejšie
variť za kratší čas.
-
Ak deti vypisovali len osobné dôvody (menej
peňazí minutých na plyn...), nech porozmýšľajú aj na dôvodoch objektívnych
(globálnych), napr. že plytvajú fosílnym nenahraditeľným palivom...
|