Sukcesia 


postupné nahradzovanie jedných druhov inými. Konečným výsledkom sukcesie je klimax.

ČINNOSŤ: CESTY KORENIA

POMÔCKY: atlas sveta, zoznam korení, ktoré deti majú doma, perá, papiere, lepidlo

Iste doma máte rôzne korenia, ktoré používate častejšie, či menej často. Ak otvoríte kredenc, pekne to tam vonia. Vedeli by ste povedať, ktoré korenie odkiaľ pochádza? Akú dlhú cestu muselo prejsť? A koľkými rukami, kým sa dostalo až k vám?

ÚLOHA:

  1. Deti si urobia zoznam korenín, ktoré majú doma, každé korenie na inú kartičku.
  2. Na hodine (schôdzke) v atlasoch rastlín (korenín) vyhľadajú, odkiaľ sa ktoré korenie vyváža.
  3. Nakreslia si obrysy kontinentov a ponalepujú koreniny na príslušné štáty spolu s označením štátu.
  4. Šípkami spoja svoje mesto so štátmi, z ktorých majú doma korenia.
Vznikne pekná sieť súvislostí medzi nami a svetom okolo nás.

Na záver:

  •  rozprávajte sa s deťmi o tom, koľko energie muselo byť vynaložené na to, aby sa korenie dostalo až ku nim do kredenca,
  • rozprávajte sa o vzájomných súvislostiach medzi jednotlivými štátmi (nielen obchodných, ale aj kultúrnych, klimatických, ekologických...).
TEST: VARÍM, VARÍŠ, VARÍME

Tentokrát budeme variť obyčajnú vodu v hrncoch.

Nalejete rovnaké množstvo vody do dvoch rovnakých hrncov, jeden prikryjete a druhý nie. Nastavíte si hodinky a začnete variť.

ÚLOHA:

  1. V ktorom hrnci začne vrieťvoda skôr a o koľko minút?
  2. Nech deti vypíšu dôvody, prečo je výhodnejšie variť za kratší čas.
  3. Ak deti vypisovali len osobné dôvody (menej peňazí minutých na plyn...), nech porozmýšľajú aj na dôvodoch objektívnych (globálnych), napr. že plytvajú fosílnym nenahraditeľným palivom...