v dôsledku výskytu určitých plynov
(oxidu uhličitého, metanu, freónov...) tepelné žiarenie neopúšťa Zem, ale
je odrazené späť. To je príčinou postupného zvyšovania teploty na Zemi.
ČINNOSŤ: HÁDAJ, HÁDAJ, UHÁDNEŠ?
POMÔCKY: príslušné rekvizity ku hre (jednorázová
plienka, hliníkové plechovky, smetný kôš plný novín, obal od kúpeného hotového
jedla...). Ak ste už rozprávali s deťmi o plytvaní energiou a materiálmi,
či o jednorázových výrobkoch, môžete si s nimi na túto tému zahrať divadlo.
Túto činnosť je potrebné pripraviť
s deťmi dopredu, pretože je nutné nazhromaždiť príslušné rekvizity.
Deti sa rozdelia do skupín, každá skupina
si pripraví krátku scénku, v ktorej použije svoje vedomosti o plytvaní.
Napríklad:
Budú znázorňovať rodinu večer v kuchyni:
- naaranžovaná kuchyňa s vhodnými doplnkami
(nakreslený televízor či
chladnička, smetný kôš...)
- deti hrajú “rodinu”
- použité plytvania:
“vypnite niekto to topenie”,
noviny a časopisy v koši na smeti,
hrá televízor a nik na neho nepozerá,
“podaj mi tú pampersku”,
poloprázdna práčka perie,
baterky do rádia na stole,
otvorené dvere (únik tepla),
“zavri tú mrazničku, lebo sa všetko
rozmrazí”.
Ak sa deti už dohodli na téme aj na použitých
plytvaniach, dohodnú sa kto donesie jednotlivé rekvizity a všetci sa dohodnete
na dátume, kedy sa hranie uskutoční.
ÚLOHA PRE DIVÁKOV:
-
po ukončení scénky povedať čo najviac plytvaní,
ktoré mohli v scénke vidieť či počuť,
-
porozprávajte sa o tom, ktoré plytvania deti
môžu vidieť či počuť aj doma a o možnosti ich odstránenia.
|