Ozónová diera 

oblasť so zníženým výskytom ozónu O3. Jej vznik je podmienený rozpadom ozónu vplyvom ozón ničiacich látok napr. freónov. Cez ozónovú dieru 
môže ľahko prenikať UV žiarenie, ktoré je škodlivé.

EKOHRA: ZATVORENÉ ZVIERATKÁ

MIESTO: trieda, školský dvor, lúka

POMÔCKY: perá, papiere, dvojice protikladných obrázkov znázorňujúcich zvieratá

POJMY A VZŤAHY: práva zvierat, humanizmus, prírodné poľnohospodárstvo

ÚVOD: Asi každé dieťa bolo v ZOO, lebo aspoň malo možnosť vidieť zábery v klietkach a porovnať ich so zábermi z voľnej prírody. Kto má starých rodičov na dedine, iste už videl malé kačiatko tmoliace sa po dvore a možno videl tie isté zvieratá v umelých liahňach. Je v tom rozdiel? Aké sú klady a zápory v oboch prístupoch k zvieratám? Na čiom mieste by ste boli radšej vy?

HRA: Skúste sa teraz zahrať na konferenciu. Majú na nej vysloviť svoj názor zástancovia oboch spôsobov života zvierat. Prví budú zastupovať predsedov roľníckych družstiev, chovateľov v ZOO, vedcov v laboratóriách...A druhí budú zástancovia prírodného poľnohospodárstva, budú proti nezmyselným pokusom na zvieratách (vrátane pokusov na školách...)....

Vyberte si z nasledujúcich dvojíc:

  1. býk na paši – býčie zápasy,
  2. kačky na rybníku – kačky v umelej liahni,
  3. teliatka na lúke – teliatka v tesnom teľatníku,
  4. slávik vo voľnej prírode – slávik v klietke.
Úlohou obidvoch skupín je napísať čo najviac výhod a nevýhod (nielen z ekonomického hľadiska, ale aj z hľadiska výchovného, ekologického, morálneho...) oboch zložiek zvolenej dvojice a svoje argumenty predniesť na konferencii. Zároveň je nutné aby “protivníci” pozorne počúvali argumenty oponujúcej skupiny a aby boli schopní viesť dialóg.

POZNÁMKY: Úlohou vedúceho je už nejaký čas pred samotnou konferenciou dať deťom materiály o danej problematike, aby deti boli schopné dobre argumentovať.

Na záver je dobré dať deťom priestor na vyjadrenie svojich pocitov pri argumentácii, pri oponovaní...

CIEĽ:

  • deti by sa mali naučiť vnímať hlbšie, nevidieť len prvý dojem (aké sú býčie zápasy vzrušujúce, aký je slávik – aj keď v klietke krásny vták, aké sú kačičky milé...). Mali by sa pokúsiť vidieť veci v súvislostiach (zbytočne zabité zvieratá, mäso voľne žijúcich zvierat je zdravšie, než mäso zvierat chovaných v obmedzenom priestore, finančný efekt, morálny aspekt...),
  • deti sa naučia komunikovať navzájom, formulovať a vysloviť svoj názor, argumentovať, ale i
  • prijať porážku (slovnú) a ak to uznajú za vhodné, svoj názor aj zmeniť.