Monokultúra 


viacročné alebo trvalé pestovanie jedného druhu rastliny na jednom mieste. Napr. les, v ktorom je vysadený jeden druh stromov – les je vtedy menej odolný, náchylný na choroby...

EKOHRA: DRAŽBA EKOLOGICKÝCH CHÝB

MIESTO: lúka, les, trieda...

POMÔCKY: tvrdý papier, fixy, drobné peniaze (asi 30 mincí)

ÚVOD: Každý z nás niekedy urobil chybu, alebo niečo, čo by sa robiť nemalo. Či už prešiel na červenú, klamal, plytval vodou, neuvolnil miesto...Niekto chybu urobil a mal z toho zlý pocit a druhý raz konal ináč, niekto sa ani z vlastnej chyby nepoučil. Iné je ale nepoučiť sa z chýb, ktoré majú vplyv len na náš život, iné je nepoučiť sa z chýb ekologických, ktoré majú ďalekosiahle dôsledky.

Takže poďme sa každý priznať, ale i poučiť z chýb druhých – poďme urobiť dražbu.

HRA: Skúste sa na chvíľu zamyslieť a napíšte na jednotlivé kartičky rôzne chyby, ktoré ste urobili vy, či vaši rodičia a príbuzní. Mali by to byť chyby, ktoré sa týkajú životného prostredia, napríklad:

  • umývam si zuby pod tečúcou vodou,
  • používam pracie prášky s fosfátmi,
  • zbytočne svietim,
  • varím v neprikrytých hrncoch,
  • olamoval som konáre na stromoch,
  • trhal som chránené rastliny,
  • zabíjal som živočíchy (žaby...),
  • kupujem veci s prebytkom obalov...
Vedúci potom kartičky vyzbiera, tie, ktoré sa opakujú, nechá len raz a dražba môže začať.

“Kto kúpi ekochybu “Zbytočne svietim? Vyvolávacia cena 10 ZK (zelených korún)”.....Kto dá najviac, ekochybu si berie s tým , že sa mu zíde, pretože danú činnosť robí a chce sa z nej poučiť.

Na záver:

  • deti porovnávajú kúpené chyby,
  • rozprávajte sa s deťmi o príčine ich konania, o uvedomení si chyby a o možnosti jej odstránenie,
  • rozprávajte sa o chybách ktoré robia dospelí a ktoré deti môžu ovplyvniť,
  • rozprávajte sa o chybách s odstupom času, napravili ich deti? Už danú chybu neurobili, poučili sa z nej?