dážď vznikajúci vtedy, ak reagujú vodné
zrážky so škodlivinami v ovzduší napr. s SO2
či NOx... Takýto dážď spôsobuje
odumieranie stromov, škody na budovách,
znižovanie úrody, ovplyvňuje zdravie ľudí...
EKOHRA: NÁROK NA PRIESTOR
MIESTO: veľmi malá miestnosť v blízkosti
veľkej miestnosti
POMÔCKY: žiadne
POJMY A VZŤAHY: priestorové nároky, teritórium,
agresivita
ÚVOD: Vlastne nejde o hru v pravom slova
zmysle, pretože pravý význam sa deti dozvedia až pred koncom hodiny (schôdzky),
hlavný význam tu má emocionálne prežitie a zainteresovanie detí, aby na
vlastnej koži pocítili, ako sa cítia zvieratá zavreté dlhodobo v klietkach
s obmedzeným pohybom. Prečo v nich
vzrastá agresivita, ktorá postupom času prechádza do apatie.
HRA: Celá hodina (schôdzka) prebieha vo
veľmi stiesnených podmienkach, tak, aby deti boli automaticky nútené sa
obmedzovať v pohybe, narážať jeden do druhého, drgať sa pri písaní, pri
chodení k tabuli, či súťažiach...
Posledných 20 minút pred koncom sa premiestnia
do voľných priestorov, najlepšie do prírody, ak je na blízku, či na školský
dvor. Nechajte deti plne vychutnať voľný pohyb, slobodu konania.
Na záver:
-
deti sa porozprávajú o svojich pocitoch v
1. i v 2. prípade, vedúci im vysvetlí svoje počínanie a deti aplikujú svoje
správanie na správanie zvierat v ZOO,
v laboratóriách, v maštaliach bez možnosti voľnej pastvy...
-
každé dieťa si môže vybrať jedno zviera a
napísať jeho príbeh, napríklad:
- "Som túlavý pes majiteľ ma vyhnal
z domu, je zima...",
- "Som sliepka chovaná kvôli vajciam,
bez pohybu, bez slnka...",
- "Som tiger, zavretý v klietke...",
- "Som myška v klietke, v laboratóriu...",
- "Som teliatko zavreté v maštali
bez mamky...".
|