konečné štádium vegetačného vývoja.
Závisí od geografických podmienok, ktoré podmieňujú vývoj pôdy a reliéfu.
V našom pásme je klimaxom les.
EKOHRA: PAVUČINKY
MIEST: trieda, klubovňa, les...
POMÔCKY: väčšie klbko vlny
POJMY A VZŤAHY: ekosystém, potravinový
reťazec, prírodná rovnováha, zásahy do prírody
ÚVOD: Niekedy si neuvedomujeme, že celá
príroda, živá i neživá, je navzájom popretkávaná krehkými vzťahmi. Keď
drevorubač vytne strom, alebo zberatelia nazbierajú veľké množstvo motýľov
toho istého druhu, alebo ľudia vytrhajú na čaj všetku materinu dúšku a
nenechajú ani korienok, že týmito a ďalšími činnosťami ovplyvnia v prírode
celý reťazec vzťahov nasledujúcich. Asi tak,
ako keď pomykáme na pavučine jedno vlákno a pohýbu sa všetky ostatné.
Skúste sa zahrať na takúto pavučinku.
HRA: Všetky deti sa postavia do kruhu,
jeden z nich drží klbko a začne: "Som (napríklad) dub. Žije na mne veverička”.
Drží začiatok klbka a klbko hodí kamarátovi (veveričke). Veverička pokračuje:
“Ja mám rada oriešky. Prosím, pani lieska, chyť si klbko”. Klbko
putuje ďalej k červíkovi, ropuche bocianovi...podľa potravinových vzťahov,
až sú všetci pospájaní, niektorí aj viac krát. Až kým sa klbko neminie.
A čo sa stane, ak príde drevorubač a strom
vytne. Nezničí len strom, ale ovplyvní tak život všetkých organizmov, ktorí
boli so stromom spojení. Naruší sa tak jemná rovnováha, ktorá medzi nimi
bola.
POZNÁMKA:
-
hru môžete hrať na záver rozprávania o ľubovoľnom
ekosystéme (močiar, periodická mláka, lúka, pole...),
-
upozornite deti aj vzťahy medzi živou a neživou
prírodou (nech zaraďujú do reťazca aj pôdu, vzduch, vodu...),
-
aj záver môžete ľubovoľne upraviť:
- ak drevorubač zotne strom,
- ak močiar bude vysušený,
- ak sa vyrúbe celý les,
- ak územie bude zaplavené.
Obmena: To, čo platí pre jemné vzťahy
v prírode, platí aj pre vzťahy medzi ľuďmi. Pavučinky si môžete zahrať,
ak si tieto vzťahy potrebujete uvedomiť, ak si chcete pripomenúť, že patríte
k sebe.
Ten, kto hádže klbko druhému, povie mu,
čo sa mu na ňom páčilo (úsmev, ochota pomôcť, odvaha...), vždy nájde na
tom druhom niečo dobré, hodné ocenenia. Každý je predsa rád chválený a
dobre hodnotený.
Na záver, keď sú všetci pospájaní aj viackrát,
všetci pomaly pavučinkou pohýbu a vtedy možno pocítia súnáležitosť. Sme
tu, sme spolu, patríme k sebe.
|