Ekosystém 


základná jednotka biosféry, zahŕňajúca živú zložku – biocenózu a neživú zložku – abiotické prostredie. Ekosystémy sú charakteristické kolobehom látok a energie.

EKOHRA: NÁJDI SVOJ DOM

MIESTO: hocikde, kde sa dá položiť herný plán

POMÔCKY: herný plán 5 x 5 políčok, obrázky alebo názvy zvierat na malých kartičkách, malé obrázky, znázorňujúce spôsob bývania (pod kameňom, v hniezde, v dutine ...).

ÚVOD: každý živočích má iné nároky na potravu, teplo, životné prostredie a aj na spôsob bývania. Niektoré živočíchy “nocujú” pod kameňmi, v rôznych dutinách, v hniezdach, iné zahrabané v lístí... Pri tejto hre sa naučíte poznávať živočíchov a potravinové vzťahy medzi nimi, ale aj to, kde ktoré zvieratko býva. 

HRA: Na začiatok si pripravte 5 živočíchov, ktoré sú navzájom pospájané potravinovým reťazcom (dvojmo, pretože hrajú dvaja hráči).

Napr. líška – nora, 

jež – nora z lístia,

bažant – hniezdo na zemi,

jašterica – pod kameňmi,

slimák – tráva. 

Pripravte si na plán vyobrazenia obydlí (5 krát 5 cm), postavte na nich prislúchajúce zvieratko a hra môže začať.

Pravidlá sú podobné ako pri dáme, ale môže sa ísť nielen rovno a šikmo dopredu, ale aj napravo a naľavo a dokonca aj cúvať (zviera uteká pred predátorom). Ak narazí predátor na korisť, môže ju zjesť (preskočiť) a korisť vypadáva z hry.

Úlohou je ako prvý sa dostať s čo najväčším počtom živočíchov na druhú stranu do svojho hniezda. Akonáhle je niektorí z hráčov na druhej strane so všetkými zvieratkami, hra končí. Sčítajú sa body: za každé zjedené zviera si hráč zaráta dva body, za prvenstvo (ak bol prvý na druhej strane) tiež dva body.

Dôležitá je taktika (predátor môže, ale nemusí zjesť korisť, môže svoju korisť naháňať a riskovať, že korisť bude skôr doma, než ju chytí...).

POZNÁMKY: - pripravte si viac takých pätíc a po určitom čase vyskúšajte deti (súťažou, kvízom...), kto si pamätá najviac.

  • pred začatím hry venujte čas rozprávaniu o zvieratkách, s ktorými deti budú hrať
  • nech deti skúsia sami nakresliť zvieratká,
  • môžete si pripraviť ku každému zvieratku krátku charakteristiku na samostatné papiere, pripnúť na nich zvieratká a vystaviť na nástenke, aby mal každý možnosť si informácie prečítať.

  •  
obrazok