Deň Zeme 


Cieľom celoškolskej akcie “Deň Zeme” je:
  • Priblížiť deťom environmentálnu výchovu ako výchovu živú, aby pri nej prežívali radosť, zábavu a napínavosť.
  • Získať nové vedomosti formou hier.
  • Preveriť si vedomosti získané na prírodopise.
  • Prispieť k vyčisteniu okolia školy, prípadne obce.
  • Vysadiť nové stromčeky, kríky a kvety v areáli školy, o ktoré sa deti budú starať.
  • Zapojiť do učiaceho sa procesu všetky zmysly.
  • Spoznať a využiť rozličné dary, ktoré deti majú.
  • Objaviť a podporiť nové maliarske talenty.
  • Naučiť súdržnosti v triednom kolektíve.
Postup akcie

Zapojiť do akcie celú školu znamená dobre si premyslieť a do detailov pripraviť celú akciu. Je dobré do organizovania zapojiť starších žiakov, využiť ich ochotu, aktivitu a organizačné schopnosti. V súčasnom období prebieha na našich televíznych obrazovkách deťmi veľmi sledovaná súťaž dobývania pevnosti Boyard. Navrhli sme celú akciu zorganizovať formou takejto súťaže.

Pri organizovaní “Dňa Zeme musíme dodržať nasledovný postup:

  • Určiť heslo vzťahujúce sa na ochranu prírody.
  • Vybrať slová z hesla a prideliť ich jednotlivým triedam.
  • Ukryť každé slovo do piatich indícií.
  • Stanoviť stanovištia a deň pred akciou prejsť celú trasu.
  • Prideliť jednotlivým triedam “šperhákov”.
  • Stanoviť presné poradie absolvovania stanovíšť.
  • Určiť oddychové stanovište.
  • Určiť vedúcich stanovíšť z radu učiteľov.
  • Uhádnuť slová a napísať správne odpovede.
  • Pripraviť odmeny.
  • Prečítať vetu o ochrane prírody a odmeniť žiakov.
     
     
  • Určenie hesla vzťahujúceho sa na ochranu prírody
“AŽ UMRIE POSLEDNÝ STROM A POSLEDNÁ RIEKA BUDE OTRÁVENÁ A POSLEDNÁ RYBA BUDE CHYTENÁ, VTEDY SI UVEDOMÍME, ŽE PENIAZE SA JESŤ NEDAJÚ”
  • Vybranie slov a pridelenie jednotlivým triedam
5. ročník – strom, rieka
6. ročník – otrávená, umrie
7. ročník – ryba, peniaze
8. ročník – chytená, uvedomíme
9. ročník – jesť, nedajú
1.-4. ročník – ostatné slová z hesla
  • Ukrytie slov do indície
peniaze - peňaženka strom - ovocie
- banka  - hniezdo
- výplata - les
- Zlatá baňa - Adam a Eva
- Jánošík - koruna
rieka - ryba otrávená - droga
- Hron  - deratizácia
- most - Rómeo a Júlia
- brod  - havarovaný tanker 
- voda - muchotrávka
umrie - vojna ryba - šupina
- AIDS - voda
- cintorín  - plutva
- rakva - udica
- Zubatá - malá
chytená - sieť uvedomíme - nápad
- pasca - vedomie
- policajné putá  - márnotratný syn
- mucholapka - find out (angl.)
- poľovník - mozog
jesť  - eat (angl.) nedajú - skúposť
- ústa - chamtivosť
- príbor - they don? t give
- desiata - záporné sloveso
- chlieb - strýko Držgroš

 

Na troch príkladoch vysvetľujeme pochopenie indície.
 
Príklad: strom - ovocie rastie na strome,
- vtáky hniezdia na strome,
- les je tvorený stromami,
- Adam a Eva boli vyhnaný z raja pre jablko zo stromu
  života,
- koruna je súčasťou stromu,
rieka - ryba žije v rieke,
- Hron je slovenská rieka,
- most je stavba cez rieku,
- brod je miesto v rieke,
- voda tvorí rieku,
chytená - utvoriť prídavné meno ženského rodu,
- sieť slúži na chytanie rýb,
- pasca slúži na chytanie zverí,
- mucholapka slúži na chytanie múch,
- policajné putá slúžia na chytanie zločincov,
- poľovník loví alebo chytá zver.

  • Stanovenie stanovíšť a príprava materiálu
Najťažšou úlohou je stanovenie stanovíšť. Deň pred akciou je potrebné prejsť celú trasu s organizátormi a určiť vedúcich stanovíšť. Zároveň na každé stanovište pripraviť materiál.

Stanovište č.1

Bude v areáli školy a môžeme ho každý rok podľa potreby meniť. 
Môže to byť: a) výsadba stromčekov,
b) výsadba ozdobných kríkov alebo živého plotu,
c) výsadba kvetinových záhonov.

Je potrebné pripraviť na dané stanovište náradie, polievačky a sadenice. Každá trieda vysadí určitý počet stromčekov, alebo kríkov, podľa odborných pokynov učiteľa. Sadenice môžeme dopestovať na hodinách pestovateľských prác, alebo prírodopisu. Za vysadenie obdrží každá trieda prvý kľúč.

Stanovište č.2

Na tomto stanovišti trieda vyčistí určitý úsek v prírode.
 
Môže to byť: a) úsek potoka v obci,
b) cintorín v obci,
c) odstránenie skládok.

Je však potrebné dohodnúť sa s obecným úradom, prípadne s Odborom životného prostredia, ktorí by zabezpečili kontajner. Na tomto stanovišti musia byť nachystané hrable, lopaty, vidly, gumené rukavice a pod. Za vyčistenie prideleného úseku dostane každá trieda druhý kľúč.

Stanovište č.3

Nachádza sa na trase medzi školou a lesom a bude to stanovište “Otca Furasa”, kde žiaci môžu získať prvú indíciu.

Uvádzame príklady na jednotlivé slová:

  1. - Naša indícia je osoba z dávnych čias

  2. - naša indícia súvisí s bohatými aj chudobnými
    - naša indícia má blízky vzťah ku hrachu                                 (Jánošík)
  3. - Naša indícia súvisí so zlatom

  4. - naša indícia súvisí s kráľom
    - naša indícia súvisí s platením 
    - naša indícia súvisí so stromom                                               (koruna)
  5. – Naša indícia môže byť prírodným živlom

  6. - naša indícia je nevyhnutná pre život na Zemi
    - naša indícia tvorí dve tretiny zemského povrchu
    - naša indícia súvisí s rybami                                                      (voda)
  7. - Naša indícia je okrasou lesa

  8. - naša indícia však môže spôsobiť smrť
    - naša indícia nesie v sebe názov hmyzu a rastliny
    - naša indícia súvisí s červenou a bielou farbou              (muchotrávka)
  9. – Naša indícia je existujúca a neexistujúca osoba

  10. - naša indícia nesie na pleci kosu
    - naša indícia nejako súvisí s chrupom človeka
    - naša indícia súvisí s Jakubkom z filmu Perinbaba                  (Zubatá)
  11. – Naša indícia je bájna bytosť

  12. - naša indícia súvisí so soľou
    - naša indícia súvisí so životom v mori
    - naša indícia je napoly ryba, napoly človek            (malá morská víla)
  13. – Naša indícia súvisí s lesom

  14. - naša indícia súvisí so strelnou zbraňou
    - naša indícia je osoba
    - naša indícia vystupuje v rozprávke o Červenej Čiapočke   (poľovník)
  15. – Naša indícia je časťou ľudského tela

  16. - naša indícia veľmi úzko súvisí s IQ človeka
    - naša indícia je šedej aj bielej farby                                        (mozog)
  17. – Naša indícia má blízky vzťah ku obilným lánom

  18. - naša indícia súvisí s vodnými aj veternými mlynmi
    - naša indícia mení farbu z hnedej na bielu a opäť na hnedú
    - naša indícia sa u vás kladie každodenne na stôl                      (chlieb)
  19. Naša indícia je postava z Disneyovej rozprávky

  20. - naša indícia súvisí s otcovým bratom
    - naša indícia súvisí s plným trezorom                         (strýko Držgroš)
Stanovište č.4

Stanovište je lokalizované v lese a môžeme na ňom využiť všetko, čo sa v lese nachádza.

Príklad:
a) kvitnúce jarné byliny (veternica hájna, pľúcnik lekársky a pod.)
b) stromy podľa kôry, lístia, alebo ihličia,
c) plody, ktoré nájdeme pod stromami,
d) určenie veku živého stromu podľa obvodu,
e) poznať podľa nákresu chodbičky lariev lykožrúta smrekového a pod.

Žiaci na tomto stanovišti poznávajú byliny, stromy, plody a pod. Pracujú ako kolektív a po porade si zvolia z pomedzi seba jedného, ktorý bude odpovedať na otázky. Učiteľ pridelí za každú správnu otázku body. Po obdržaní stanoveného množstva bodov obdrží trieda tretí kľúč. 

Toto stanovište môžeme zároveň využiť na hru Lykožrúti a feromóny. V úvode vysvetlíme, že pri prechádzkach prírodou môžu naraziť na feromónové lapače, ktoré vyzerajú záhadne. Ich úlohou je znížiť výskyt škodcu lykožrúta smrekového. Feromónový lapač je založený na princípe, že prchavá vôňa feromónov (veľmi zložitých organických látok) neodolateľne vábi druhé pohlavie. Samček svojím feromónom vábi samičku do tzv. snubnej komôrky z kôry stromov. Oplodnená samička vyhlodá matečnú chodbu, do ktorej nakladie vajíčka. Vyliahnuté larvy hlodajúsvoje chodbičky v lyku kolmo na matečnú chodbičku. Funkciou lapača je prilákať samičky. Vo vnútri je okrem vrecúška feromónov aj valček s vodou a hladkým povrchom. Valček je napustený vodou, do ktorej samičky padajú a po hladkej stene valčeka sa nedostanú von, hynú. 

Obrázok 1:Požerky lykožrúta smrekového a)snubná komôrka, 
                   b) matečná chodba, c) chodby lariev
 

Popis hry

Hra je rozdelená na dve časti. Deti v triede rozdelíme do troch skupín.

Prvá časť hry – feromóny

Na okraji lesa rozostavíme samčekov k sebe. Asi 20 metrov od samčekov postavíme samičky, ktoré budú mať oči zaviazané šatkou. (Čuch je pre ne významnejší ako zrak). Každú samičku zatočíme, aby stratila orientáciu. Miesto vône feromónov, ktorú lykožrúti vydávajú a lákajú k sebe opačné pohlavie, použijú deti zvuk – každý samček bude usilovne tlieskať. Samičky sa budú podľa zvuku orientovať a naletovať na stromy. Úspešnosť náletu vyhodnotíme. 
 
 

Obrázok 2: Lykožrúti a feromóny, a) situácia v 1. časti hry, 
                   b) situácia v 2. časti hry

Druhá časť hry – feromónové lapače

Pokus zopakujeme, ale 3. skupina dostane tajnú úlohu. Postaví sa ticho asi 10 metrov pred stromy, kde sú samčeky a na povel tlieskajú všetci spolu. Nič netušiace samičky budú sa snažiť doletieť k samčekom, no cestou vlastne narazia na lapače. Po skončení náletu zistíme, koľko samičiek lykožrúta sa nechalo oklamať feromónovými lapačmi.

Na tomto stanovišti má učiteľ možnosť poukázať na ekologické hodnoty lesa:
a) kyslík,
b) zadržanie vody,
c) ekologická hodnota plodov (bukvice, žalude), ako potrava pre živočíchy.

Učiteľ zároveň vyhodnotí hru otázkami:
1. Čo vieš o živote lykožrúta?
2. Aká forma boja sa používa proti nemu?
3. Ako funguje feromónový lapač?
4. Bolo rozostavanie lapačov účinne?

Stanovište č.5

Stanovište sa nazýva “Hľadanie pokladu”.

Do drevenej truhličky na neznáme miesto v lese ukryjeme druhú indíciu a prikryjeme halúzkami, lístím. Začiatok trasy je pred lesom. Podľa pokynov, ktoré obdrží trieda pri štarte, budú hľadať ukrytý poklad. Zvolíme dlhšiu a náročnejšiu trasu napr. prechod cez potok, prechod po spadnutom strome, strmý svah a pod. Pozdĺž trasy umiestňujeme znaky napr. balónik, farebné stužky, vetvička duba na kmeni iného stromu a pod. Žiaci menia indície v truhličke podľa prichádzajúcich tried. Dohodnú si signály.
 

Stanovište č.6

Nachádza sa v lese, kde na vyššiu vetvu stromu umiestnime lano a hore na konár pripevníme šnúrku tretiu indíciu. Aby sme hru sťažili, po lane sa musí vyšplhať 5 žiakov, no až piaty môže indíciu zobrať.
Necháme triedu rozhodnúť, aby sme si vybrali spomedzi seba 5 členné družstvo. Na stanovišti musia byť žiaci telesne zdatní, aby podľa prichádzajúcich tried vymieňali na vetve indície.
 

Stanovište č.7

Je umiestnené na lúke s rovným terénom, na ktorom bude hádankárska súťaž. V nej musí trieda uhádnuť hádanku z prírody. Za správnu odpoveď získa trieda štvrtý kľúč. Na tomto stanovišti si deti zahrajú hru “Lov na ovce”. Pre nižšie ročníky 1. – 4. vyberáme hádanky menej náročné.

Napríklad:
“Vyrástol cez noc v kríku,
odišiel ráno v košíku.”
 
(hríb)
“Stojí, dumá v parku starom,
korunu má, nie je kráľom.”
 
(strom)
“Čo majú spoločné lienka a Snehulienka?”
 

(sedmičku)
“Visia staré hodiny, merajú čas rúče 
aj keď miesto ručičiek majú iba lúče.”
 
(slnko)
“Vyvráti strom v stromoradí,
s trávou si však neporadí.” 
 
(vietor)
“Najprv je zeleným ježkom,
potom hnedým medvedíkom”.
 
(gaštan)
“Snehobiele sukienky vyzdobili lúčku,
zimomravo kývajú, zime na rozlúčku.”
 
(snežienky)
“Smerujú k oblakom, murujú zobákom,
klebetia na dvore, odletia za more.” 
 
(lastovičky)
“Hrebeň má a nečeše sa, ale robí krik,
za svitu, keď snívať chce sa. Je to ...
 
(kohútik)
“Šidlo, bodidlo, po hore chodilo,
i tam sa najedlo i domov donieslo.” 
 
(včela)
“Keď vám bolo treba, bol som plný chleba.
Keď ste chlebík pobrali, dobrý som aj v maštali.” 
 
(snop obilia)
“Najprv guľôčka, potom harmonika,
potom skrýša, potom kvet.”
 

(vajíčko, húsenica,
kukla, motýľ)
“Vie sa o nej, že je z lesa,
keď pracuje, skracuje sa.” 
 
(ceruza)
“V nočnom zbore vyjeme, sem tam košiar vyjeme.
Uhádnu nás prima aj číslice z Ríma.”
 
(vlci)

Hra Lov na ovce

Cieľom hry je ukázať deťom správanie živočíchov pri získavaní potravy a pri obrane.

Pred začatím hry učiteľ vyzve deti, aby uviedli príklady z prírody. Učiteľ môže žiakov doplniť:

  • Delfíny obklopia húf rýb a tým si zaistia dostatok potravy.
  • Ak sú samice a mláďatá cicavca pižmoňa ohrozené približujúcimi sa vlkmi, vytvoria samce okolo nich ochranný kruh.
  • Kým sa pasie stádo muflónov, niekoľko jedincov dáva pozor na prípadné nebezpečie.
V hre sa deti zoznámia s výhodami spolupráce pri love a obrane. Úlohou je zistiť, ako pomáha spolupráca vlkom aj ovciam prežiť. Na lúke vyznačíme kruh o priemere 15 m.

Deti rozdelíme do dvoch skupín:

  1. skupina – svorka vlkov
  2. skupina – stádo oviec.
Vlci si uviažu z krepového papiera na rameno pás jednej farby. Ovce si uviažu pás inej farby na obidve ramená. Konce krepového papiera musia voľne visieť. Neďaleko vyznačeného kruhu vymedzíme priestor, kde bude pripravený náhradný krepový papier. Ulovené ovce si pred každým ďalším kolom uviažu nový pruh papiera. 

Pomôcky pri hre:

  • lano alebo kamene na vyznačenie kruhu,
  • krepový papier v dvoch farbách nastrihaný na pruhy,
  • tabuľka pre hodnotenie.


Obrázok 3: Lov na ovce

Situácia na začiatku hry

V prvej časti hry sa neprejaví v skupine žiadna spolupráca. Bude to živelný lov a živelná obrana. Uprostred lúky ohraničenej lesom (kruhom) sa pasie stádo oviec. Na kraji lesa číha svorka vlkov. Akonáhle jeden z nich vstúpi do kruhu, vtrhnú dnu aj ostatní vlci a snažia sa uloviť čo najviac oviec – odtrhnúť im voľne visiaci pruh papiera. 
Vyľakané ovce vybehnú z lúky do lesa (mimo kruh), kde sa vlkom stratia. Mimo kruhu ich už vlci nesmú naháňať. Výsledky zapisujeme do tabuľky. Vlkom poradíme, aby si vymysleli na ovce nejakú spoločnú taktiku, ktorú pomenujú. Iniciatívu oviec vylúčime. V ďalšom kole vymyslia ďalšiu taktiku a porovnajú počet odchytených oviec v prvom, druhom a treťom love.

2. časť hry - obrana

Vlci majú radšej jahňacinu ako baraninu. Budú loviť iba jahňatá. Od oviec oddelíme časť jahniat, tieto si ponechajú krepový papier. Ostatné, ktoré vlci loviť nebudú, si ho odviažu. Vlci si vyberú ten spôsob lovu, ktorý sa im najlepšie osvedčil. Ovce však budú môcť svoje mláďatá brániť. Môžu vlka vyradiť z hry tým, že mu odtrhnú jeho pruh papiera. Vlk musí odbehnúť na stanovené miesto a tam si uviazať nový papier. Ako prvú vyskúšajú živelnú obranu, potom ovce začnú vymýšľať svoju taktiku. Zapíšu si názvy a porovnajú s predchádzajúcou živelnou obranou. 

Po skončení obidvoch časti hry sa vyhodnotí úspešnosť jednotlivých obrán a lovu. V závere učiteľ poukáže na príklady z prírody:

  • vlci sa združujú do svoriek,
  • jelene tvoria stáda,
  • sokol nikdy nezaútočí na celistvý kŕdeľ vtákov, chytá len vtáky, ktoré sa oddelia od kŕdľa.
Výhody života v skupine sú predovšetkým pri love potravy a pri ochrane mláďat. 

Na záver môže učiteľ poukázať na prednosti združovania v ľudskej spoločnosti. Deti sami uvádzajú príklady, keď spoločnou prácou a silami dokážu ľudia pomerne viac, ako by dokázal jednotlivec. Úlohou učiteľa je aj podporiť správne názory a dôsledne vystúpiť proti sebeckým individualistickým postojom niektorých detí.
 

Stanovište č.8

Na tomto stanovišti budú žiaci, ktorí sa zúčastnia súťaže o “Environplagát” a “Environkresbu”. Pod vedením učiteľa výtvarnej výchovy budú v prírode maľovať a navrhovať plagát k ochrane prírody. 
 

Stanovište č.9

Toto stanovište bude oddychové. Časť žiakov organizátorov pod vedením učiteľa pripravuje táborový oheň. Tu si môžu deti oddýchnuť, najesť sa, prípadne opekať. Na tomto stanovišti môžu triedy vymeniť kľúče za ďalšie indície.
 

  • Pridelenie “šperhákov” k jednotlivým triedam
Úlohou “šperhákov” bude usmerňovať triedy na jednotlivé stanovištia podľa poradia. K dispozícii bude plán, deň pred akciou sa musia oboznámiť so stanovíšťami. 
 
  • Stanovenie poradia absolvovania stanovíšť triedami
Vopred si stanovíme poradie tried. Do poradia nezahrňame 1. – 4. ročník. Po konzultácii s učiteľmi nižších ročníkov môžeme aj tieto triedy zaradiť , ale len na stanovištia, ktoré deti zvládnu. 

Napríklad: “Hľadanie pokladu, Hádankárska súťaž, Výsadba stromčekov, Hry, Maliarska súťaž”. Za absolvovania týchto stanovíšť triedy 1 až 4. roč. dostanú slová, ktorými doplnia heslo o ohrane prírody (až, a, posledná, bude, vtedy, si, že, sa).

Zhrnieme si počet stanovíšť a čas, ktorý triedy potrebujú na ich absolvovanie:
 
Stanovište č.1: Výsadba stromčekov 30 min.
Stanovište č.2: Vyčistenie úseku v prírode 30 min.
Stanovište č.3: Otec Furaz 5 min.
Stanovište č.4: Poznávanie stromov
Hra “Lykožrúti a feromóny”
10 min.
40 min.
Stanovište č.5: Hľadanie pokladu 20 min.
Stanovište č.6: Šplh  10 min.
Stanovište č.7: Hádanky
Hra “Lov na ovce”
5 min.
40 min.
Stanovište č.8: Environkresba a environplagát 
-
Stanovište č.9: Oddychové minúty
Presuny

60 min.



        Spolu                                                                                    500 min.    

Akcia “Deň Zeme” začne ráno o 8. 00 hod., a podľa harmonogramu by mala trvať do 13. 00 hod.
 
 

  • Určenie oddychového stanovišťa
Oddychové stanovište s táborákom založíme na veľkom voľnom priestranstve. Na ňom sa budú stretávať triedy a tu sa vymenujú kľúče za indície. Každá trieda po absolvovaní všetkých stanovíšť získa tri indície a štyri kľúče. Keďže indícii je päť, každá trieda si môže vymeniť na tomto stanovišti kľúče za indície v pomere 2 kľúče = 1 indícia.
 
 
  • Určenie vedúcich stanovíšť
Každé stanovište okrem žiakov z radu organizátorov bude mať vedúceho z radu učiteľov. Ten dohliada na plnenie úloh a prideľuje indície, alebo kľúče. Zároveň zodpovedá aj za odbornú stránku výchovy. Výber učiteľov na jednotlivé stanovištia zodpovedá ich zameraniu.

Príklad:
- šplh na lane – učiteľ telesnej výchovy,
- hádanky – učiteľ slovenského jazyka,
- poznávanie rastlín – učiteľ prírodopisu,
- vysádzanie stromčekov – učiteľ pestovateľských prác.
 
 

  • Uhádnutie hesla a jeho napísanie
Každá trieda na oddychovom stanovišti má dostatok času dať si všetky indície dokopy a spoločnými silami uhádnuť heslo a napísať ho na výkres A4.
 
 
  • Odmenenie za správne odpovede
Vyhodnotenie súťaže môže byť v areáli školy na voľnom priestranstve. Za každú triedu vystúpi vedúci triedy s napísaným slovom. Je potrebné, aby žiaci boli za súťaž odmenení. Škola z peňazí rodičovských príspevkov môže zakúpiť čokoládové dukáty. Za správnu odpoveď preberie vedúci triedy “zlaté dukátiky”.
 
 
  • Záver súťaže a vyhodnotenie
V závere súťaže vedúci celej akcie zoradí žiakov s jednotlivými slovami tak, aby vznikla veta o ochrane prírody. Celá škola nahlas prečíta túto vetu.
Vedúci celej akcie urobí vyhodnotenie dňa, pochváli aktívnych žiakov, vyhodnotí súťaž o “Environkresbu” a “Environplagát” a najlepšie tri práce odmení knihami o prírode. Kresby uverejní v školskom časopise, v miestnych novinách a urobí výstavku prác a fotografií zo súťaže.