Cieľom celoškolskej akcie
“Deň Zeme” je:
-
Priblížiť deťom environmentálnu výchovu ako
výchovu živú, aby pri nej prežívali radosť, zábavu a napínavosť.
-
Získať nové vedomosti formou hier.
-
Preveriť si vedomosti získané na prírodopise.
-
Prispieť k vyčisteniu okolia školy, prípadne
obce.
-
Vysadiť nové stromčeky, kríky a kvety
v areáli školy, o ktoré sa deti budú starať.
-
Zapojiť do učiaceho sa procesu všetky zmysly.
-
Spoznať a využiť rozličné dary, ktoré deti
majú.
-
Objaviť a podporiť nové maliarske talenty.
-
Naučiť súdržnosti v triednom kolektíve.
Postup akcie
Zapojiť do akcie celú školu znamená dobre
si premyslieť a do detailov pripraviť celú akciu. Je dobré do organizovania
zapojiť starších žiakov, využiť ich ochotu, aktivitu a organizačné schopnosti.
V súčasnom období prebieha na našich televíznych obrazovkách deťmi veľmi
sledovaná súťaž dobývania pevnosti
Boyard. Navrhli sme celú akciu zorganizovať formou
takejto súťaže.
Pri organizovaní “Dňa Zeme”
musíme dodržať nasledovný postup:
-
Určiť heslo vzťahujúce sa na ochranu prírody.
-
Vybrať slová z hesla a prideliť ich jednotlivým
triedam.
-
Ukryť každé slovo do piatich indícií.
-
Stanoviť stanovištia a deň pred akciou prejsť
celú trasu.
-
Prideliť jednotlivým triedam “šperhákov”.
-
Stanoviť presné poradie absolvovania stanovíšť.
-
Určiť oddychové stanovište.
-
Určiť vedúcich stanovíšť z radu učiteľov.
-
Uhádnuť slová a napísať správne odpovede.
-
Pripraviť odmeny.
-
Prečítať vetu o ochrane prírody a odmeniť
žiakov.
-
Určenie hesla vzťahujúceho sa na ochranu
prírody
“AŽ UMRIE POSLEDNÝ
STROM A POSLEDNÁ RIEKA BUDE OTRÁVENÁ A POSLEDNÁ RYBA BUDE CHYTENÁ, VTEDY
SI UVEDOMÍME, ŽE PENIAZE SA JESŤ NEDAJÚ”
-
Vybranie slov a pridelenie jednotlivým triedam
5. ročník – strom, rieka
6. ročník – otrávená, umrie
7. ročník – ryba, peniaze
8. ročník – chytená, uvedomíme
9. ročník – jesť, nedajú
1.-4. ročník – ostatné slová z hesla
peniaze |
- peňaženka |
strom |
- ovocie |
|
- banka |
|
- hniezdo |
|
- výplata |
|
- les |
|
- Zlatá baňa |
|
- Adam a Eva |
|
- Jánošík |
|
- koruna |
rieka |
- ryba |
otrávená |
- droga |
|
- Hron |
|
- deratizácia |
|
- most |
|
- Rómeo a Júlia |
|
- brod |
|
- havarovaný tanker |
|
- voda |
|
- muchotrávka |
umrie |
- vojna |
ryba |
- šupina |
|
- AIDS |
|
- voda |
|
- cintorín |
|
- plutva |
|
- rakva |
|
- udica |
|
- Zubatá |
|
- malá |
chytená |
- sieť |
uvedomíme |
- nápad |
|
- pasca |
|
- vedomie |
|
- policajné putá |
|
- márnotratný syn |
|
- mucholapka |
|
- find out (angl.) |
|
- poľovník |
|
- mozog |
jesť |
- eat (angl.) |
nedajú |
- skúposť |
|
- ústa |
|
- chamtivosť |
|
- príbor |
|
- they don? t give |
|
- desiata |
|
- záporné sloveso |
|
- chlieb |
|
- strýko Držgroš |
Na troch príkladoch vysvetľujeme pochopenie
indície.
Príklad: |
strom |
- ovocie rastie na strome, |
|
|
- vtáky hniezdia na strome, |
|
|
- les je tvorený stromami, |
|
|
- Adam a Eva boli vyhnaný z raja pre jablko
zo stromu
života, |
|
|
- koruna je súčasťou stromu, |
|
rieka |
- ryba žije v rieke, |
|
|
- Hron je slovenská rieka, |
|
|
- most je stavba cez rieku, |
|
|
- brod je miesto v rieke, |
|
|
- voda tvorí rieku, |
|
chytená |
- utvoriť prídavné meno ženského rodu, |
|
|
- sieť slúži na chytanie rýb, |
|
|
- pasca slúži na chytanie zverí, |
|
|
- mucholapka slúži na chytanie múch, |
|
|
- policajné putá slúžia na chytanie zločincov, |
|
|
- poľovník loví alebo chytá zver. |
-
Stanovenie stanovíšť a príprava materiálu
Najťažšou úlohou je stanovenie stanovíšť. Deň pred akciou je potrebné prejsť
celú trasu s organizátormi a určiť vedúcich stanovíšť. Zároveň na každé
stanovište pripraviť materiál.
Stanovište č.1
Bude v areáli školy a môžeme ho každý rok podľa potreby meniť.
Môže to byť: |
a) výsadba stromčekov,
b) výsadba ozdobných kríkov alebo živého plotu,
c) výsadba kvetinových záhonov. |
Je potrebné pripraviť na dané stanovište
náradie, polievačky a sadenice. Každá trieda vysadí určitý počet stromčekov,
alebo kríkov, podľa odborných pokynov učiteľa. Sadenice môžeme dopestovať
na hodinách pestovateľských prác, alebo prírodopisu. Za vysadenie obdrží
každá trieda prvý kľúč.
Stanovište č.2
Na tomto stanovišti trieda vyčistí určitý
úsek v prírode.
Môže to byť: |
a) úsek potoka v obci,
b) cintorín v obci,
c) odstránenie skládok. |
Je však potrebné dohodnúť sa s obecným
úradom, prípadne s Odborom životného prostredia, ktorí by zabezpečili kontajner.
Na tomto stanovišti musia byť nachystané hrable, lopaty, vidly, gumené
rukavice a pod. Za vyčistenie prideleného úseku dostane každá trieda druhý
kľúč.
Stanovište č.3
Nachádza sa na trase medzi školou a lesom
a bude to stanovište “Otca Furasa”, kde žiaci môžu získať prvú
indíciu.
Uvádzame príklady na jednotlivé slová:
-
- Naša indícia je osoba z dávnych čias
- naša indícia súvisí s bohatými aj chudobnými
- naša indícia má blízky vzťah ku hrachu
(Jánošík)
-
- Naša indícia súvisí so zlatom
- naša indícia súvisí s kráľom
- naša indícia súvisí s platením
- naša indícia súvisí so stromom
(koruna)
-
– Naša indícia môže byť prírodným živlom
- naša indícia je nevyhnutná pre život
na Zemi
- naša indícia tvorí dve tretiny zemského povrchu
- naša indícia súvisí s rybami
(voda)
-
- Naša indícia je okrasou lesa
- naša indícia však môže spôsobiť smrť
- naša indícia nesie v sebe názov hmyzu a rastliny
- naša indícia súvisí s červenou a bielou
farbou
(muchotrávka)
-
– Naša indícia je existujúca a neexistujúca osoba
- naša indícia nesie na pleci kosu
- naša indícia nejako súvisí s chrupom
človeka
- naša indícia súvisí s Jakubkom z filmu Perinbaba
(Zubatá)
-
– Naša indícia je bájna bytosť
- naša indícia súvisí so soľou
- naša indícia súvisí so životom v mori
- naša indícia je napoly ryba, napoly
človek
(malá morská víla)
-
– Naša indícia súvisí s lesom
- naša indícia súvisí so strelnou zbraňou
- naša indícia je osoba
- naša indícia vystupuje v rozprávke o
Červenej Čiapočke (poľovník)
-
– Naša indícia je časťou ľudského tela
- naša indícia veľmi úzko súvisí s IQ
človeka
- naša indícia je šedej aj bielej farby
(mozog)
-
– Naša indícia má blízky vzťah ku obilným
lánom
- naša indícia súvisí s vodnými aj veternými mlynmi
- naša indícia mení farbu z hnedej na
bielu a opäť na hnedú
- naša indícia sa u vás kladie každodenne
na stôl
(chlieb)
-
– Naša indícia je postava z Disneyovej
rozprávky
- naša indícia súvisí s otcovým bratom
- naša indícia súvisí s plným trezorom
(strýko Držgroš)
Stanovište č.4
Stanovište je lokalizované v lese a môžeme na ňom využiť všetko, čo
sa v lese nachádza.
Príklad:
a) kvitnúce jarné byliny (veternica hájna, pľúcnik lekársky a pod.)
b) stromy podľa kôry, lístia, alebo ihličia,
c) plody, ktoré nájdeme pod stromami,
d) určenie veku živého stromu podľa obvodu,
e) poznať podľa nákresu chodbičky lariev
lykožrúta smrekového a pod.
Žiaci na tomto stanovišti poznávajú byliny,
stromy, plody a pod. Pracujú ako kolektív a po porade si zvolia z pomedzi
seba jedného, ktorý bude odpovedať na otázky. Učiteľ pridelí za každú správnu
otázku body. Po obdržaní stanoveného množstva bodov obdrží trieda tretí
kľúč.
Toto stanovište môžeme zároveň využiť na
hru
Lykožrúti a feromóny. V úvode vysvetlíme, že pri prechádzkach
prírodou môžu naraziť na feromónové lapače, ktoré vyzerajú záhadne. Ich
úlohou je znížiť výskyt škodcu lykožrúta smrekového. Feromónový lapač je
založený na princípe, že prchavá vôňa feromónov (veľmi zložitých organických
látok) neodolateľne vábi druhé pohlavie. Samček svojím feromónom vábi samičku
do tzv. snubnej komôrky z kôry stromov. Oplodnená samička vyhlodá matečnú
chodbu, do ktorej nakladie vajíčka. Vyliahnuté larvy hlodajúsvoje
chodbičky v lyku kolmo na matečnú chodbičku. Funkciou lapača je prilákať
samičky. Vo vnútri je okrem vrecúška feromónov aj valček s vodou a hladkým
povrchom. Valček je napustený vodou, do ktorej samičky padajú a po hladkej
stene valčeka sa nedostanú von, hynú.
Obrázok 1:Požerky lykožrúta smrekového
a)snubná komôrka,
b) matečná chodba, c) chodby lariev
Popis hry
Hra je rozdelená na dve časti. Deti v triede
rozdelíme do troch skupín.
Prvá časť hry – feromóny
Na okraji lesa rozostavíme samčekov k sebe.
Asi 20 metrov od samčekov postavíme samičky, ktoré budú mať oči zaviazané
šatkou. (Čuch je pre ne významnejší ako zrak). Každú samičku zatočíme,
aby stratila orientáciu. Miesto vône feromónov, ktorú lykožrúti vydávajú
a lákajú k sebe opačné pohlavie, použijú
deti zvuk – každý samček bude usilovne tlieskať. Samičky sa budú podľa
zvuku orientovať a naletovať na stromy. Úspešnosť náletu vyhodnotíme.
Obrázok 2: Lykožrúti a feromóny,
a) situácia v 1. časti hry,
b) situácia v 2. časti hry
Druhá časť hry – feromónové lapače
Pokus zopakujeme, ale 3. skupina dostane tajnú úlohu. Postaví sa ticho
asi 10 metrov pred stromy, kde sú samčeky a na povel tlieskajú všetci spolu.
Nič netušiace samičky budú sa snažiť doletieť k samčekom, no cestou vlastne
narazia na lapače. Po skončení náletu zistíme, koľko samičiek lykožrúta
sa nechalo oklamať feromónovými lapačmi.
Na tomto stanovišti má učiteľ možnosť poukázať na ekologické hodnoty
lesa:
a) kyslík,
b) zadržanie vody,
c) ekologická hodnota plodov (bukvice,
žalude), ako potrava pre živočíchy.
Učiteľ zároveň vyhodnotí hru otázkami:
1. Čo vieš o živote lykožrúta?
2. Aká forma boja sa používa proti nemu?
3. Ako funguje feromónový lapač?
4. Bolo rozostavanie lapačov účinne?
Stanovište č.5
Stanovište sa nazýva “Hľadanie pokladu”.
Do drevenej truhličky na neznáme miesto v lese ukryjeme druhú indíciu
a
prikryjeme halúzkami, lístím. Začiatok trasy je pred lesom. Podľa pokynov,
ktoré obdrží trieda pri štarte, budú hľadať ukrytý poklad. Zvolíme dlhšiu
a náročnejšiu trasu napr. prechod cez potok, prechod po spadnutom strome,
strmý svah a pod. Pozdĺž trasy umiestňujeme znaky napr. balónik, farebné
stužky, vetvička duba na kmeni iného stromu a pod. Žiaci menia indície
v truhličke podľa prichádzajúcich tried. Dohodnú si signály.
Stanovište č.6
Nachádza sa v lese, kde na vyššiu vetvu stromu umiestnime lano a hore
na konár pripevníme šnúrku tretiu indíciu. Aby
sme hru sťažili, po lane sa musí vyšplhať 5 žiakov, no až piaty môže indíciu
zobrať.
Necháme triedu rozhodnúť, aby sme si vybrali
spomedzi seba 5 členné družstvo. Na stanovišti musia byť žiaci telesne
zdatní, aby podľa prichádzajúcich tried vymieňali na vetve indície.
Stanovište č.7
Je umiestnené na lúke s rovným terénom, na ktorom bude hádankárska súťaž.
V nej musí trieda uhádnuť hádanku z prírody. Za správnu odpoveď získa trieda
štvrtý
kľúč. Na tomto stanovišti si deti zahrajú hru “Lov na ovce”.
Pre nižšie ročníky 1. – 4. vyberáme hádanky menej náročné.
Napríklad:
“Vyrástol cez noc v kríku,
odišiel ráno v košíku.”
|
(hríb) |
“Stojí, dumá v parku starom,
korunu má, nie je kráľom.”
|
(strom) |
“Čo majú spoločné lienka a Snehulienka?”
|
(sedmičku) |
“Visia staré hodiny, merajú čas rúče
aj keď miesto ručičiek majú iba lúče.”
|
(slnko) |
“Vyvráti strom v stromoradí,
s trávou si však neporadí.”
|
(vietor) |
“Najprv je zeleným ježkom,
potom hnedým medvedíkom”.
|
(gaštan) |
“Snehobiele sukienky vyzdobili lúčku,
zimomravo kývajú, zime na rozlúčku.”
|
(snežienky) |
“Smerujú k oblakom, murujú zobákom,
klebetia na dvore, odletia za more.”
|
(lastovičky) |
“Hrebeň má a nečeše sa, ale robí krik,
za svitu, keď snívať chce sa. Je to ...
|
(kohútik) |
“Šidlo, bodidlo, po hore chodilo,
i tam sa najedlo i domov donieslo.”
|
(včela) |
“Keď vám bolo treba, bol som plný chleba.
Keď ste chlebík pobrali, dobrý som aj
v maštali.”
|
(snop obilia) |
“Najprv guľôčka, potom harmonika,
potom skrýša, potom kvet.”
|
(vajíčko, húsenica,
kukla, motýľ) |
“Vie sa o nej, že je z lesa,
keď pracuje, skracuje sa.”
|
(ceruza) |
“V nočnom zbore vyjeme, sem tam košiar
vyjeme.
Uhádnu nás prima aj číslice z Ríma.”
|
(vlci) |
Hra Lov na ovce
Cieľom hry je ukázať deťom správanie živočíchov
pri získavaní potravy a pri obrane.
Pred začatím hry učiteľ vyzve deti, aby
uviedli príklady z prírody. Učiteľ môže žiakov doplniť:
-
Delfíny obklopia húf rýb a tým si zaistia dostatok potravy.
-
Ak sú samice a mláďatá cicavca pižmoňa ohrozené
približujúcimi sa vlkmi, vytvoria samce okolo nich ochranný kruh.
-
Kým sa pasie stádo muflónov, niekoľko jedincov
dáva pozor na prípadné nebezpečie.
V hre sa deti zoznámia s výhodami spolupráce
pri love a obrane. Úlohou je zistiť, ako pomáha spolupráca vlkom aj ovciam
prežiť. Na lúke vyznačíme kruh o priemere 15 m.
Deti rozdelíme do dvoch skupín:
-
skupina – svorka vlkov
-
skupina – stádo oviec.
Vlci si uviažu z krepového papiera na rameno
pás jednej farby. Ovce si uviažu pás inej farby na obidve ramená. Konce
krepového papiera musia voľne visieť. Neďaleko vyznačeného kruhu vymedzíme
priestor, kde bude pripravený náhradný krepový papier. Ulovené ovce si
pred každým ďalším kolom uviažu nový pruh papiera.
Pomôcky pri hre:
-
lano alebo kamene na vyznačenie kruhu,
-
krepový papier v dvoch farbách nastrihaný na pruhy,
-
tabuľka pre hodnotenie.
Obrázok 3: Lov na ovce
Situácia na začiatku hry
V prvej časti hry sa neprejaví v skupine
žiadna spolupráca. Bude to živelný lov a živelná obrana. Uprostred lúky
ohraničenej lesom (kruhom) sa pasie stádo oviec. Na kraji lesa číha svorka
vlkov. Akonáhle jeden z nich vstúpi do kruhu, vtrhnú dnu aj ostatní vlci
a snažia sa uloviť čo najviac oviec – odtrhnúť im voľne visiaci pruh papiera.
Vyľakané ovce vybehnú z lúky do lesa (mimo
kruh), kde sa vlkom stratia. Mimo kruhu ich už vlci nesmú naháňať. Výsledky
zapisujeme do tabuľky. Vlkom poradíme, aby si vymysleli na ovce nejakú
spoločnú taktiku, ktorú pomenujú. Iniciatívu oviec vylúčime. V ďalšom kole
vymyslia ďalšiu taktiku a porovnajú počet odchytených oviec v prvom, druhom
a treťom love.
2. časť hry - obrana
Vlci majú radšej jahňacinu ako baraninu.
Budú loviť iba jahňatá. Od oviec oddelíme časť jahniat, tieto si ponechajú
krepový papier. Ostatné, ktoré vlci loviť nebudú, si ho odviažu. Vlci si
vyberú ten spôsob lovu, ktorý sa im najlepšie osvedčil. Ovce však budú
môcť svoje mláďatá brániť. Môžu vlka vyradiť z hry tým, že mu odtrhnú jeho
pruh papiera. Vlk musí odbehnúť na stanovené miesto
a tam si uviazať nový papier. Ako prvú vyskúšajú živelnú obranu, potom
ovce začnú vymýšľať svoju taktiku. Zapíšu si názvy a porovnajú s predchádzajúcou
živelnou obranou.
Po skončení obidvoch časti hry sa vyhodnotí
úspešnosť jednotlivých obrán a lovu. V závere učiteľ poukáže na príklady
z prírody:
-
vlci sa združujú do svoriek,
-
jelene tvoria stáda,
-
sokol nikdy nezaútočí na celistvý kŕdeľ vtákov,
chytá len vtáky, ktoré sa oddelia od kŕdľa.
Výhody života v skupine sú predovšetkým pri
love potravy a pri ochrane mláďat.
Na záver môže učiteľ poukázať na prednosti
združovania v ľudskej spoločnosti. Deti sami uvádzajú príklady, keď spoločnou
prácou a silami dokážu ľudia pomerne viac, ako by dokázal jednotlivec.
Úlohou učiteľa je aj podporiť správne názory a dôsledne vystúpiť proti
sebeckým individualistickým postojom niektorých detí.
Stanovište č.8
Na tomto stanovišti budú žiaci, ktorí sa zúčastnia súťaže o “Environplagát”
a “Environkresbu”. Pod vedením učiteľa
výtvarnej výchovy budú v prírode maľovať a navrhovať plagát k ochrane prírody.
Stanovište č.9
Toto stanovište bude oddychové.
Časť žiakov organizátorov pod vedením učiteľa pripravuje táborový oheň.
Tu si môžu deti oddýchnuť, najesť sa, prípadne opekať. Na tomto stanovišti
môžu triedy vymeniť kľúče za ďalšie indície.
-
Pridelenie “šperhákov” k jednotlivým triedam
Úlohou “šperhákov” bude usmerňovať triedy
na jednotlivé stanovištia podľa poradia. K dispozícii bude plán, deň pred
akciou sa musia oboznámiť so stanovíšťami.
-
Stanovenie poradia absolvovania stanovíšť
triedami
Vopred si stanovíme poradie tried. Do poradia nezahrňame 1. – 4. ročník.
Po konzultácii s učiteľmi nižších ročníkov môžeme aj tieto triedy zaradiť
, ale len na stanovištia, ktoré deti zvládnu.
Napríklad: “Hľadanie pokladu, Hádankárska súťaž, Výsadba stromčekov,
Hry, Maliarska súťaž”. Za absolvovania týchto stanovíšť triedy 1 až 4.
roč. dostanú slová, ktorými doplnia heslo o ohrane prírody (až, a, posledná,
bude, vtedy, si, že, sa).
Zhrnieme si počet stanovíšť a čas, ktorý triedy potrebujú na ich absolvovanie:
Stanovište č.1: |
Výsadba stromčekov |
30 min. |
Stanovište č.2: |
Vyčistenie úseku v prírode |
30 min. |
Stanovište č.3: |
Otec Furaz |
5 min. |
Stanovište č.4: |
Poznávanie stromov
Hra “Lykožrúti a feromóny” |
10 min.
40 min. |
Stanovište č.5: |
Hľadanie pokladu |
20 min. |
Stanovište č.6: |
Šplh |
10 min. |
Stanovište č.7: |
Hádanky
Hra “Lov na ovce” |
5 min.
40 min. |
Stanovište č.8: |
Environkresba a environplagát |
-
|
Stanovište č.9: |
Oddychové minúty
Presuny |
60 min. |
Spolu
500 min.
Akcia “Deň Zeme” začne ráno o 8. 00 hod.,
a podľa harmonogramu by mala trvať do 13. 00 hod.
-
Určenie oddychového stanovišťa
Oddychové stanovište s táborákom založíme
na veľkom voľnom priestranstve. Na ňom sa budú stretávať triedy a tu sa
vymenujú kľúče za indície. Každá trieda po absolvovaní všetkých stanovíšť
získa tri indície a štyri kľúče. Keďže indícii je päť, každá trieda si
môže vymeniť na tomto stanovišti kľúče
za indície v pomere 2 kľúče = 1 indícia.
-
Určenie vedúcich stanovíšť
Každé stanovište okrem žiakov z radu organizátorov bude mať vedúceho z
radu učiteľov. Ten dohliada na plnenie úloh a prideľuje indície, alebo
kľúče. Zároveň zodpovedá aj za odbornú stránku výchovy. Výber učiteľov
na jednotlivé stanovištia zodpovedá ich zameraniu.
Príklad:
- šplh na lane – učiteľ telesnej výchovy,
- hádanky – učiteľ slovenského jazyka,
- poznávanie rastlín – učiteľ prírodopisu,
- vysádzanie stromčekov – učiteľ
pestovateľských prác.
-
Uhádnutie hesla a jeho napísanie
Každá trieda na oddychovom stanovišti má dostatok
času dať si všetky indície dokopy a spoločnými silami uhádnuť heslo a napísať
ho na výkres A4.
-
Odmenenie za správne odpovede
Vyhodnotenie súťaže môže byť v areáli školy
na voľnom priestranstve. Za každú triedu vystúpi vedúci triedy s napísaným
slovom. Je potrebné, aby žiaci boli za súťaž odmenení. Škola z peňazí rodičovských
príspevkov môže zakúpiť čokoládové dukáty. Za správnu odpoveď preberie
vedúci triedy “zlaté dukátiky”.
-
Záver súťaže a vyhodnotenie
V závere súťaže vedúci celej akcie zoradí žiakov s jednotlivými slovami
tak, aby vznikla veta o ochrane prírody. Celá škola nahlas prečíta túto
vetu.
Vedúci celej akcie urobí vyhodnotenie
dňa, pochváli aktívnych žiakov, vyhodnotí súťaž o “Environkresbu” a “Environplagát”
a najlepšie tri práce odmení knihami o prírode. Kresby uverejní v školskom
časopise, v miestnych novinách a urobí výstavku prác a fotografií zo súťaže.
|