Na pracovnú plochu
postavíme zhora
kladne zelektrizovaný nekonečne dlhý valec, ktorý predstavuje model
"oblaku", dole záporne nabitý kváder, predstavujúci "povrch zeme", menší
neutrálny valec predstavuje model "kolesa auta". Všetky elementy sú
obklopené vzduchoprázdnom.
|
Ciele experimentu
|
Mechanizmus zelektrizovania telesa pôsobením trenia.
|
Čo pozorovať
|
Pohyb elektrických častíc na "kolese auta",
rozdelenie elektrického náboja,
vektory síl,
hustotu nábojov,
uhly medzi vektormi síl a povrchom objektov.
|
Otázky
|
-
Prečo sa zelektrizuje "koleso auta", pri jeho otáčaní po povrchu "zeme"?
-
Prečo sa elektrický náboj na povrchu "zeme" rozdelí nerovnomerne?
-
Vplýva rozdelenie elektrického náboja, pri jazde na zelektrizovanie
"kolesa auta"?
-
Prečo sú povrchové elektrické vektorové sily väčšie na "kolese auta" ako
na povrchu "zeme"?
|
Odpovede
|
-
Z dôvodu trenia medzi "kolesom auta" a povrchom "zeme".
-
Z dôvodu zelektrizovaného "oblaku" a nadbytku elektrického náboja v
"oblaku", čo nastalo z dôvodu trenia medzi vrstvami oblakov v atmosfére.
-
Áno. Zelektrizovanie je úmerné hustote elektrických nábojov objektu
po ktorom sa "koleso" valí.
-
Povrchové sily na "kolese auta" sú väčšie, pretože "koleso auta" má
menšiu plochu, na ktorej je väčšia plošná hustota elektrického náboja.
|
(c) Vojko Valenčič 1994 - 2003,
|