05. Refrakcia - Kde je ryba? (eyewatch)
Rybu vo vode lokalizuje pozorovateľ niekde inde ako sa v skutočnosti nachádza. Je to spôsobené lomom svetla. Ak sa svetlo šíri z jedného prostredia do druhého, jeho rýchlosť sa mení, čo spôsobuje že svetlo sa odráža a láme na rozhraní prostredí. Index lomu vody je 1.33 (4/3). Ak sa svetlo šíri z vody do vzduchu, svetlo sa bude ohýbať mimo kolmice smerom k povrchu. Ak dopadajúci uhol je väčší ako 48 stupňov, všetko svetlo sa odrazí naspäť do vody (úplný vnútorný odraz).
Ak sa napríklad zlatá rybka z akvária pozerá hore, vidí odrazené steny a dno akvária, okrem 48 stupňového uhla, zatiaľ čo pri priamom pohľade hore vidí zhustený pohľad na vonkajší svet. Refrakcia (lom svetla) svetla je zodpovedná za mnoho klamov: !Tvary vecí, ktoré vidíme pod vodou sú odlišné ako v skutočnosti. Ponorený objekt sa zdá byť bližšie k povrchu ako je v skutočnosti.
Simulácia ukazuje ako nájsť skutočnú pozíciu ryby, ale aj ako vidí rybka okolitý svet nad hladinou. V Applete máme možnosť meniť indexy lomov prvého aj druhého prostredia (vzduch - voda). Uchytením pomocou myšky presúvame pozíciu pozorovateľa. Takýmto spôsobom máme možnosť zmeniť aj pozíciu objektu (ryby).