ENVIRONMENTÁLNA    FYZIKA                          späť


                                                  Verzia  2 / 0
ŠTUDENTI
:               3. - 4.roč.  F-X.      
POČET HODÍN:        2/0 S                           
FORMA VÝUČBY:   Prednáška
ŠKOLSKÝ ROK:       2003/2004  LS  
VYUČUJÚCI:             RNDr. Ján DEGRO, CSc.  


Časový rozvrh výučby:

1. týždeň:
Environmentálny prístup vo fyzikálnom vzdelávaní. Vymedzenie základných problémov. Globálne problémy ľudstva. Modrá planéta Zem -  jeden z najväčších divov sveta: ideálna pozícia Zeme, Mesiac, atmosféra, zemská kôra, voda, život.

2. týždeň:
Fyzikálne faktory v životnom prostredí. Životné prostredie - supersystém.  Biofyzikálne prostredie a duševné  prostredie. Fyzikálne faktory v priebehu evolúcie a  v pretechnizovanej spoločnosti. Klasifikácia a rizikovosť fyzikálnych faktorov. Hodnotenie fyzikálnych faktorov v životnom prostredí.

3. týždeň:
Zvuk a hluk.
Základné vlastnosti zvuku. Zvuky v živej prírode. Ako počujeme - biofyzikálna funkcia ucha.  Zdroje hluku. Meranie hluku. Účinky hluku na človeka. Ochrana  pred hlukom.

4. týždeň:
Svetlo a osvetlenie
. Základné vlastnosti svetla. Človek a svetlo. Zdroje svetla: žiarovky, žiarivky. Meranie osvetlenia. Hygienou proti zrakovej únave. Svetlo a farby v živej prírode.

5. týždeň:
Atmosféra
- ochranný obal Zeme. Zloženie atmosféry a jej vlastnosti. Slnko obrovský zdroj elektromagnetického žiarenia. Ozónová diera. Skleníkový efekt.

6.týždeň:
Energia v prírode technike a spoločnosti
. Generátory a elektromotory - pokusy. Slnko energia a Zem. Rovnica a života. Energia v potravinách. Človek a energia. Druhy energie. zdroje energie. Neobnoviteľné zdroje energie. Fosílne zdroje. Jadrová energia. Termonukleárna energia. Simulácie s využitím CD-ROM).

7.týždeň:
Obnoviteľné  zdroje energie
. Energia Slnka: solárne kolektory, fotovoltaické články. Pokusy so solárnymi panelmi. Simulácie s využitím CD_ROM. 

8.týždeň:
Energia vody
: vodných tokov a nádrží,  morí a oceánov. Mochovce, vodné elektrárne na Váhu. Energia vetra: veterné generátory, fyzikálne základy využitia energie vetra.  (CD-ROM).

9.týždeň:
Geotermálna energia
: zemské jadro, tepelné čerpadlo. Energia biomasy. Využívanie energie na Slovensku a svete. Racionálne využívanie energie. (CD-ROM).

10.týždeň:
Environmentalistika na Internete. Teleprojekty  s ENV obsahom. Príprava teleprojektu. Praktické ukážky projektov.

11.týždeň:
Magnetické polia
. Magnetosféra - ochranný štít Zeme. Človek v magnetickom poli. Polia v okolí počítačov. Elektrické polia. Elektrické polia a biologické objekty. Jednosmerné a striedavé prúdy.

12.týždeň:
Účinok mechanických síl na organizmus
. Gravitačné pole. Gravitačná sila. Účinok gravitácie a zrýchlenia na  človeka +(kladné a záporné preťaženie). Kinetózy. Nástrahy stavu beztiaže. Vplyv tlaku na človeka. Od  dysbarizmu cez kesónovú  chorobu po horskú chorobu.

13.týždeň:
Radón v bytoch. Časová rezerva.

Podmienky udelenia klasifikovaného zápočtu: Spracovanie referátu - projektu na určenú tému plus pohovor. 

  Základná literatúra:

1. Hrazdira, I. a kolektív.:  Biofyzika, Avicenum, Praha,  1983.
2. Tölgyessy, Piatrik, M..: Za tajomstvami ekobiofyziky, Obzor, Bratislava, 1986.
3. Švec, F.: Človek a prostredie, Smena, Bratislava, 1985.
4. Ághová, Ľ. a  kolektív: Hygiena, Osveta, Martin, 1993.
5. G.De Lepeleire. Fyzika, životní prostředí a společnost, Čs. čas. pro fyziku 45, 185-189, 1995.

6. Nováček, P., Huba, M.: Ohrožena planéta, Olomouc 1994.
7. Štefek,J.: Terminologický slovník ekológie a environmentalistiky, Banská  Štiavnica,1993.

Košice  2.2.2004                              RNDr. Ján  DEGRO, CSc.                                                     prednášajúci


                                                   Verzia  3 / 0
ŠTUDENTI
:               3. - 4.roč.  F-X.      
POČET HODÍN:        3/0z                           
FORMA VÝUČBY:   Prednáška
ŠKOLSKÝ ROK:       2002/2003  LS  
VYUČUJÚCI:             RNDr. Ján DEGRO, CSc.


Časový rozvrh výučby:

1. týždeň:
Vymedzenie základných problémov. Environmentálny prístup vo fyzikálnom vzdelávaní. Globálne problémy ľudstva. Modrá planéta Zem -  jeden z najväčších divov sveta. Biosféra a životné prostredie. Fyzikálne faktory v životnom prostredí. Biofyzikálne prostredie a duševné  prostredie. Fyzikálne faktory v priebehu evolúcie a v pretechnizovanej spoločnosti. Klasifikácia, rizikovosť  a hodnotenie fyzikálnych faktorov.

2. týždeň:
Zvuk a hluk.  Základné vlastnosti zvuku. Zvuky v živej prírode. Ako počujeme - biofyzikálna funkcia ucha.  Zdroje hluku. Meranie hluku. Účinky hluku na človeka. Ochrana  proti hluku. Vibrácie.

3. týždeň:
Svetlo a osvetlenie. Základné vlastnosti svetla. Človek a svetlo. Svetlo a farby v živej prírode. Zdroje svetla: žiarovky, žiarivky. Meranie osvetlenia. Hygienou proti zrakovej únave.

4. týždeň:
Atmosféra - ochranný obal Zeme. Zloženie atmosféry a jej vlastnosti. Slnko obrovský zdroj elektromagnetického žiarenia. Ozónová diera. Skleníkový efekt.

5.- 8. týždeň:    pedagogická prax

9 .týždeň:
Energia v prírode technike a spoločnosti.  Slnko energia a Zem. Rovnica a života. Energia v potravinách. Človek a energia. Druhy energie. Princíp výroby elektrickej energie: generátory. Zdroje energie: Neobnoviteľné zdroje energie. Fosílne zdroje. Jadrová energia. Termonukleárna energia. Využívanie energie na Slovensku a svete. Elektrárne na Slovensku: Ukážky na CD-ROM.

10.týždeň:
Obnoviteľné  zdroje energie. Energia Slnka: solárne kolektory, fotovoltaické články. Energia vody: vodných tokov a nádrží,  morí a oceánov.  Energia vetra: veterné generátory, fyzikálne základy využitia energie vetra. Geotermálna energia: zemské jadro, tepelné čerpadlo. Energia biomasy. Ukážky na CD-ROM.

11.týždeň:
Účinok mechanických síl na organizmus. Gravitačné pole. Gravitačná sila.  Účinok gravitácie a zrýchlenia na  človeka (kladné a záporné preťaženie). Kinetózy. Nástrahy stavu beztiaže. Vplyv tlaku na človeka. Od  dysbarizmu cez kesónovú  chorobu po horskú chorobu.

12.týždeň:
Magnetické polia. Magnetosféra - ochranný štít Zeme. Človek v magnetickom poli.
Elektrické polia. Elektrické prúdy. Elektrické polia a biologické objekty.

13.týždeň:
Ionizujúce žiarenie v životnom prostredí. Spôsob ochrany pred ionizujúcim žiarením.  Radón v bytoch. Časová rezerva.

Podmienky udelenia zápočtu:   Spracovanie projektu na určenú tému plus pohovor k práci.

Základná literatúra:
1. Hrazdira, I. a kolektív.:  Biofyzika, Avicenum, Praha,  1983.
2. Tölgyessy, J., Piatrik, M..: Za tajomstvami ekobiofyziky, Obzor, Bratislava, 1986.
3. Švec, F.: Človek a prostredie, Smena, Bratislava, 1985.

Ďalšia literatúra:
4. Ághová, Ľ. a  kolektív: Hygiena, Osveta, Martin, 1993.
5. G.De Lepeleire. Fyzika, životní prostředí a společnost, Čs. čas. pro fyziku 45, 185-189, 1995.

6. Nováček, P., Huba, M.: Ohrožena planéta, Olomouc 1994.
7. Štefek,J.: Terminologický slovník ekológie a environmentalistiky, Banská  Štiavnica,1993.
8. Ružička, M.,: Aktuálne problémy ekologického a environmentálneho vzdelávania, Životné prostredie, 3,      117-119, 1996.
9. Ružička , M.: Ekológia a životné prostredie, Zb. konferencie MEDACTA-95, 339-341,
1995.

10. Učebné osnovy environmentálnej výchovy pre základné a stredné školy, MŠ SR
   dokument 645/1996-15 s platnosťou od 1.9.1996.

Košice  15.2.2003                                        RNDr. Ján  DEGRO, CSc. 
                                                                              
prednášajúci