1.2. Význam učebnej látky
Keď v 18. storočí Galileo Galilei žiadal, aby sa cirkevní hodnostári pozreli cez teleskop, aby sa presvedčili o pohybe mesiacov Jupitera, tak to odmietli. V tom čase sa predpokladalo, že pohyb nebeských telies je úplne odlišný od pohybu telies na Zemi. Prečo sa potom pozerať cez ďalekohľad?
Dnes už nikto nebude argumentovať týmto spôsobom. Ak uvažujeme pohyb Mesiaca okolo Zeme alebo pohyb Zeme a iných planét okolo Slnka, nikdy sa nepýtame na hnaciu silu, ktorá udržuje pohyb planét. Jenoducho predpokladáme, že nebeské telesá sa pohybujú po kružniciach okolo seba vplyvom vzájomného priťahovania.
Ak sa však na Zemi teleso pohybuje so stálou rýchlosťou, potom je väčšina ľudí presvedčená, že je na to potrebá konštantná sila.
Z hľadiska fyziky akéto rozlišovanie medzi pohybujúcimi sa telesami vo vesmíre a na Zemi nie je správne. Vo fyzike hľadáme čo najjednoduchšie pravidlá, aby sme formulovali všeobecné zákony. Takýto všeobecný zákon bol nájdeny Newtonom v 18. storočí. Tento zákon, v ktorom hrá dôležitú úlohu zotrvačnosť umožňuje vo všeobecnosti popísať pohyb hmotných objektov. Znalosť tohto zákona je nevyhnutným predpokladom pre pochopenie mechanických dejov.
|