DIDAKTICKÁ LITERATÚRA PRE UČITEĽOV MATEMATIKY

MATEMATIKA

 
UČEBNICE A UČEBNÉ TEXTY
VÝUČBOVÉ PROGRAMY
DIDAKTICKÉ POMÔCKY
PUBLIKÁCIE
ZBIERKA ÚLOH
UČENIE  MATEMATIKY S PC
SEMINÁRE A SÚŤAŽE

DIDAKTICKÉ TESTY
PODPORNÉ PROGRAMY
LITERATÚRA A ČASOPISY
WWW STRÁNKY
VZDELÁVACIE KURZY
PRIPOMIENKY A NÁVRHY

Školský Informačný
Servis

 


UČITELIA BUDÚ ZAHÁŇAŤ LENIVOSŤ JEDNAK OD SEBA SAMÝCH, JEDNAK OD ŽIAKOV.“

J. A. KOMENSKÝ


 Odporúčané knihy pre učiteľov matematiky

 Časopisy pre učiteľov matematiky

 


Odporúčané knihy - pracovný materiál pre učiteľov

Chceme  byť otvorení novým skúsenostiam.
Chceme si rozšíriť obzor a repertoár vyučovacích a výchovných metód.
Chceme mať prehľad najmodernejších prístupov, metód, otvorených otázok.
Chceme potrebné zručnosti spájať s aktívnym vytváraním kurikula.
Chceme hľadať nové riešenia starých problémov, nové alternatívy...

Ak chceme vo svojej učiteľskej praxi odborne rásť a nepretržite sa vzdelávať, potrebujeme získavať informácie, ktoré podporia efektívnosť nášho pedagogického pôsobenia.

Odporúčaná literatúra by mohla byť veľmi cenným informačným prameňom pre každého učiteľa, ktorý chce byť nositeľom užitočných zmien vo vzdelávaní.

Geoffrey Petty
MODERNÍ VYUČOVÁNÍ (PORTÁL, PRAHA 1996)
Veľmi hodnotná praktická príručka pre každého učiteľa. Autor sa veľmi zaujímavo zaoberá otázkami a problémami, ktoré prináša vyučovanie. Spoločne s čitateľom rieši problematické modelové situácie. Blízky kontakt s čitateľom si udržiava pravdepodobne vďaka vlastnej dlhodobej práci pedagóga.
 

Chris Kyriacov
KLÍČOVÉ DOVEDNOSTI UČITELE (PORTÁL, PRAHA 1996)
Autor ponúka učiteľovi praktické námety k rozvíjaniu tzv. základných zručností. V závere každej kapitoly sú uvedené užitočné námety k sebareflektujúcim otázkam - kľúčové otázky týkajúce sa danej skupiny pedagogických zručností. Východiskom pri vymedzení kľúčových zručností bola pre autora činnosť učiteľa spojená s prípravou, realizáciou a hodnotením vyučovania, resp. vyučovacej hodiny.
 

James S. Cangelos
STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY (PORTÁL, PRAHA 1996)
Kniha obsahuje vzácny prehľad psychologických metód pre učiteľa, ktoré sú doplnené viac ako 200 príkladmi a praktickými námetmi.
 

Kathy Patersonová
PŘIPRAVIT, POZOR, UČÍME SE! (PORTÁL, PRAHA 1996)
Publikácia obsahuje konkrétne metódy ako vzbudiť záujem žiakov o učenie, ako ich dostatočne „naladiť“ na vyučovanie. Obsahuje súbor osvedčených ľahko použiteľných päťminútoviek pre rôzne vyučovacie predmety. Tieto príklady sú súčasne aj návodom ako si ďalšie motivačné päťminútovky pripraviť. Autorka veľmi zaujímavo a „ľahko“ inšpiruje všetkých kreatívnych učiteľov.
 

Marvin Pasch a kol.
OD VZDELÁVACÍHO PROGRAMU K VYUČOVACÍ HODINĚ (PORTÁL, PRAHA 1998)Kniha obsahuje príklady, cvičenia, schémy, obrázky atď., prostredníctvom ktorých ponúka prehľad najmodernejších prístupov a metód.
 

M. Karnsová
JAK BUDOVAT DOBRÝ VZTAH MEZI UČITELEM A ŽÁKEM (PORTÁL, PRAHA)
Publikáciu možno považovať za príručku skupinových činností pre zlepšenie vzťahov a komunikácie medzi dospelými a deťmi a medzi deťmi navzájom.
 

Robert Fisher
UČÍME DĚTI MYSLET A UČIT SE (PORTÁL, PRAHA)
Kniha je praktickým sprievodcom stratégiami vyučovania, ktoré prispievajú k rozvoju schopností myslieť a učiť sa.
 

M. Silberman za pomoci K. Lawsonové
101 METOD PRO AKTIVNÍ VÝCVIK A VYUČOVÁNÍ (PORTÁL, PRAHA 1997)
Učiteľ tu nájde veľmi veľa konkrétnych námetov, ktoré mu pomôžu skvalitniť prácu, realizovať aktívne vyučovanie. V kapitole o základných prvkoch aktivizujúceho vyučovania môžeme nájsť 160 rád k organizácii a riadeniu vyučovania aktívnou metódou. V druhej kapitole je 101 rôznych vyučovacích techník, ktoré sa osvedčili v praxi.
 

Jan Průcha
MODERNÍ PEDAGOGIKA (PORTÁL, PRAHA)
Novo koncipovaná učebnica súčasnej pedagogiky, ktorá v ucelenej podobe sprístupňuje modernú teóriu a prax školského vzdelávania. Na konkrétnych príkladoch objasňuje, akými premenami prechádza škola vo svete.
 

Jan Slavík
HODNOCENÍ V SOUČASNÉ ŠKOLE (PORTÁL, PRAHA 1999)
Táto publikácia je ameraná predovšetkým na subjektívne hodnotenie, ktoré uskutočňuje učiteľ a žiaci v škole. Vychádza z predpokladu, že hodnotenie učiteľom nie je len nástroj na informovanie rodičov (prípadne školy, do ktorej žiak chce postúpiť) o úrovni žiakových výkonov, ale má slúžiť hlavne samotnému žiakovi ako dôležitá pomoc pri jeho práci v škole. Kniha obsahuje veľa námetov a odporúčaní pre pedagogickú prax - hlavne druhá časť je zameraná na praktické otázky hodnotenia vo vyučovaní.
 

Madelaine Hunterová
ÚČINNÉ VYUČOVANÍ V KOSTCE (PORTÁL, PRAHA 1999)
V tejto knihe veľmi stručne a prehľadne na malej ploche súzhrnuté odpovede na základné otázky výchovno-vzdelávacieho procesu, ako využívaťpoznatky psychológie a zdravý rozum. Autorka preukázala vynikajúcu schopnosť nachádzať praktické uplatnenie pre najnovšie poznatky psychologického výskumu a teórie.
 

Roger Rougier
ROZVÍJÍME LOGICKÉ MYŠLENÍ (PORTÁL, PRAHA 1997)
Publikáciu možno nazvať zbierkou hádaniek, hier a cvičení s využitím detskej hravosti k dosiahnutiu stanoveného cieľa, k rozvoju logického myslenia. Kniha je rozdelená na dve časti. Prvá časť je určená deťom od 7 do 9 rokov, druhá časť deťom od 9 do 11 rokov.
 

M. Zelina
TVORIVOSŤ V MATEMATIKE (KPÚ, OLOMOUC 1990)
Metodický materiál, v ktorom sa autor snaží stručne predstaviť niektoré koncepcie vyučovania a na tomto základe prichádza ku konkrétnej aplikácii na tvorivosť v matematike. Každá koncepcia je demonštrovaná na príkladoch, čo je pre učiteľa veľmi užitočné.
 

R. Fisher, G. Malle
ČLOVEK A MATEMATIKA (SPN, BRATISLAVA 1992)
Táto kniha dáva podnetné návody na vyučovanie, pričom okrem sprostredkovania dôležitých vedomostí si kladie za úlohu aj rozvoj reflektovaného vzťahu k matematike. Hovorí sa tu napríklad o obsahu matematiky na príklade elementárnej algebry, o základných aspektoch matematiky - aplikácie, dôkazy, hodnotenie, znázorňovanie, komunikácia ...
 

Theoni Pappasová
POTEŠENIE Z MATEMATIKY (NEBOJSA, BRATISLAVA 1997)
Kniha ponúka pohľady na mnohé stránky života, zaujímavo upozorňuje na previazanosť matematiky s reálnym svetom. Oboznamuje s históriou vzniku matematických pojmov, s osudmi ich tvorcov, prináša neobyčajné úlohy, ktoré pútavo približujú rozmanité matematické teórie.
 

C. Hennig, G. Keller
ANTISTRESOVÝ PROGRAM PRO UČITELE (PORTÁL, PRAHA 1996)
Autori venujú pozornosť stresu a burnout efektu (psychické vyhorenie) učiteľov, no ponúkaným antistresovým programom nenahrádzajú odbornú psychoterapeutickú starostlivosť. Ich cieľom je poskytnúť návod, ako sa preventívne chrániť pred burnout efektom, ako analýzou svojich postojov a osvojením si rôznych stratégií prekonávať stresové situácie.
 

Milan Matejdes
LINEÁRNA ALGEBRA (MAT-CENTRUM, ZVOLEN 1998)
Veľmi zaujímavo spracovaná disciplína modernej matematiky. Po formálnej a výtvarnej (!) stránke na vysokej úrovni. Pre učiteľa na strednej škole veľmi užitočná kniha z hľadiska prepojenia a súvislostí medzi vedomosťami SŠ a VŠ. Každá kapitola začína krátkou anotáciou charakterizujúcou najzákladnejšie ciele a postupy. Cennou pomôckou je zoznam kľúčových slov, ktoré sa v kapitole definitoricky zavádzajú. Kapitoly začínajú motivačnou úlohou, čo je dôležitá informácia o jednej z možných aplikácií. Aplikačné príklady zvýrazňujú schopnosť matematických pojmov vypovedať o reálnych problémoch.
 

NOVÉ UČEBNICE MATEMATIKY PRO GYMNÁZIA (PROMETHEUS, PRAHA1995 -1996)
Nové učebnice matematiky boli spracované v spolupráci s odbornou skupinou pre gymnázia Jednoty českých matematikov a fyzikov. Sú spracované podľa jednotlivých tém na vysokej odbornej a metodickej úrovni:
Základné poznatky z matematiky
Analytická geometria
Planimetria
Funkcie
Kombinatorika a pravdepodobnosť
Komplexné čísla
Stereometria
Postupnosti a rady
Rovnice a nerovnice
Diferenciálny a integrálny počet
Goniometria
Sbírka úloh z matematiky pro SŠ - maturitní minimum
 

Jozef Polák
PŘEHLED STŘEDOŠKOLSKÉ MATEMATIKY (PROMETHEUS, PRAHA 1995)
Kniha obsahovo a metodicky nadväzuje na učebnice matematiky pre gymnázia a SOŠ. Podáva ucelený prehľad jednotlivých tém stredoškolskej matematiky a ich vzťahov. Obsah publikácie je spracovaný na vysokej didaktickej úrovni, je vhodným medzistupňom v ďalšom štúdiu matematickej literatúry v priebehu stredoškolského štúdia a na vysokej škole.
 

Jozef Polák
STŘEDOŠKOLSKÁ MATEMATIKA V ÚLOHÁCH I STŘEDOŠKOLSKÁ MATEMATIKA V ÚLOHÁCH II (PROMETHEUS, PRAHA 1996)
Publikácia je zbierkou úloh na precvičovanie a opakovanie celého stredoškolského učiva matematiky. Obsahuje úlohy na opakovanie teoretických základov vo forme otázok a odpovedí, riešené úlohy a úlohy na precvičenie s uvedenými výsledkami, niekde i postup riešenia. Veľmi cenné je metodické zoradenie a prepracovanie systému úloh. Koncepčne nadväzuje na predchádzajúcu publikáciu.
 

Zdeněk Vošický
MATEMATIKA V KOSTCE PRO SŠ (FRAGMENT, PRAHA 1996)
Prehľad základných poznatkov stredoškolskej matematiky po formálnej stránke na vysokej úrovni - zvýraznenie základných pojmov, prehľadné tabuľky. K jednotlivým témam sú pripravené aj riešené príklady. Veľmi vhodná pomôcka pri systematizácii učiva.
 
 


Časopisy pre učiteľov matematiky
(v slovenskom, českom a anglickom jazyku)

 OBZORY MATEMATIKY, FYZIKY A INFORMATIKY - časopis sa zaoberá  teóriou a praktickými otázkami vyučovania matematiky, fyziky a informatiky na základných a stredných školách. Vydáva ho Jednota slovenských matematikov a fyzikov.

MATEMATIKA-INFORMATIKA-FYZIKA (MIF) - občasník odborno-metodických materiálov pre učiteľov matematiky, fyziky a informatiky stredných škôl, ktorý vydáva Metodické centrum v  Prešove.

MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA - časopis vychádza v Českej republike. Venuje sa  problematike výuky na základných a stredných školách a uverejňuje príspevky v českom a slovenskom jazyku. Ročne vychádza 10 čísel. Časopis je alternatívnym členským časopisom pedagogických sekcií Jednoty českých matematiků a fyziků.

THE MATHEMATICAL GAZETTE - vychádza 3 krát ročne a zaoberá sa matematikou a matematickým vzdelávaním žiakov vo veku od 15 do 20 rokov.

MATHEMATICS IN SCHOOL - vychádza 5 krát ročne a je určený učiteľom matematiky na prvom a druhom stupni základných škôl.

PRIMARY MATHEMATICS - časopis pre učiteľov matematiky na prvom stupni základných škôl, vychádza 3 krát ročne.

TEACHING MATHEMATICS AND ITS APPLICATIONS - časopis je určený pre učiteľov matematiky  na stredných školách. Obsahuje zaujímavé materiály týkajúce sa aplikácií matematiky.

MATHEMATICS TEACHER - venuje sa zdokonaľovaniu vyučovania matematiky na stredných školách. Vychádza 10 x ročne a na svojich stránkach uvádza z každého čísla jeden náhodne vybratý článok.

MATHEMATICS TEACHING IN THE MIDDLE SCHOOL - zaoberá sa témami, ktoré súvisia s vyučovaním matematiky na druhom stupni základnej školy.

TEACHING CHILDREN MATHEMATICS - časopis slúži ako fórum pre vymieňanie skúseností z vyučovania matematiky na prvom a druhom stupni ZŠ. Na svojich stránkach v časti Archive ponúka obsahy jednotlivých čísel a vybrané články.

MATHEMATICS MAGAZINE - ponúka ľahko čitateľné články z rôznych oblastí matematiky. Učitelia matematiky tu môžu nájsť veľa námetov pre svoje ďalšie vzdelávanie.

EDUCATIONAL STUDIES IN MATHEMATICS - prezentuje myšlienky, o ktorých sa predpokladá, že sú zaujímavé pre ľudí, ktorý sa zaoberajú vyučovaním matematiky. Venuje sa didaktickým, metodickým a pedagogickým aspektom vyučovania matematiky.

JOURNAL OF  MATHEMATICS TEACHER EDUCATION - venuje sa témam, ktoré sa týkajú ďalšieho vzdelávania učiteľov matematiky vo všetkých oblastiach ich profesionálneho rozvoja. Slúži ako fórum pre výskum vzdelávania učiteľov, uvažuje o sociálnych, kultúrnych a inštitucionálnych vplyvoch, ktoré ovplyvňujú ďalšie vzdelávanie učiteľov.

Uvedené časopisy aspoň časť svojho obsahu orientujú na vyučovanie matematiky. Na ich internetových stránkach sú zvyčajne k dispozícii obsahy jednotlivých čísel, niektoré redakcie ponúkajú abstrakty článkov resp. vybrané články.

Elektronické časopisy

INTERACT - NRICH Online Maths Club Magazine - vydáva Cambridge University Press. Na jeho stránkach nájdete tipy na zaujímavé stránky na Internete, interaktívne  úlohy z rôznych oblastí matematiky, články a rôzne ďalšie informácie týkajúce sa vyučovania matematiky.

PLUS - ďalší elektronický časopis, ktorý vychádza na stránkach NRICH. Uverejňuje články od
a pre učiteľov stredných škôl so zameraním na aplikácie matematiky v každodennom živote.

SCIENCE NEWS ONLINE (The Weekly Newsmagazine of Science) - na stránkach tohto časopisu nájdete každý týždeň nový krátky článok k nejakej zaujímavej téme. Námety z článkov môžu byť využité ako motivácia vo vyučovaní matematiky. Na konci každého článku sú internetové adresy, týkajúce sa témy, spracovanej v článku.

INTERNATIONAL JOURNAL FOR MATHEMATICS TEACHING AND LEARNING -  časopis publikovaný iba v elektronickej podobe  je určený učiteľom základných a stredných škôl
a ľuďom, ktorí sa zaoberajú vyučovaním matematiky. Jeho cieľom je zdokonaľovanie vyučovania matematiky, poskytovanie nových myšlienok a nápadov, ktoré pomôžu učiteľom matematiky pri ich práci. Nájdete tu články a informácie z celého sveta.

ENC FOCUS MAGAZINE - elektronický časopis, ktorý vydáva Eisenhower National Clearinghouse, uverejňuje články, týkajúce sa napr. prepojenia matematiky s praxou, zmien v osnovách vyučovania matematiky a pod.

PUMAS (Practical Uses of Math And  Science) - tu nájdete príklady ako učiť matematiku na základnej a strednej škole tak, aby sme ukázali jej význam v každodennom živote.

Na Internete nájdeme samozrejme aj odborné matematické časopisy. Informácie o takýchto časopisov nájdeme napr. na stránkach European Mathematical Society (EMIS) v časti The Electronic Library of Mathematics.

Pre učiteľov matematiky môže byť tiež zaujímavá MATHDI Database, čo je databáza článkov z  didaktiky matematiky. Umožňuje vyhľadávanie článkov po zadaní istých parametrov napr. autor, názov článku, slová vyskytujúce sa v článku, slová vyskytujúce sa v názve a pod.
 

 

Posledná aktualizácia: 07.09.2000