DIDAKTIKA FYZIKY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

 
Súčasné pedagogické koncepcie a ich využitie vo vyučovaní fyziky
Doc. RNDr. Josef Gajdušek, CSc.

 

Kooperatívne vyučovanie - spočíva v tom, že žiaci triedy pracujú v malých skupinách, riešia úlohy, osvojujú si vedomosti, vykonávajú rôzne praktické činnosti v atmosfére rovnoprávnosti a spolu- práce (s využitím metódy brainstorming). Hodnotenie žiaka závisí od výkonu skupiny, ktorej je členom. Učiteľ sa stáva najmä radcom a organizátorom, usmerňovateľom samostatnej práce skupín žiakov. Táto metóda má viesť :

 

 

od

k

odovzdávania encyklopedických vedomostí žiakovi komplexnému rozvoju osobnosti a  schopnosti učiť sa
pasivity žiaka aktivite, tvorivosti, samostatnosti a prežívaniu práce žiaka  
orientácie na priemerného žiaka diferenciálnemu a individuálnemu prístupu  
triedy a tabuľe vyučovacej technike  
informačno-receptívnej a reproduktívnej metódy   heuristickým metódam  

 

Systém dokonalého osvojenia učiva (mastery learning) - jeho podstatou je, že každý žiak si musí osvojiť učivo, ktoré predstavuje 80%-90% predpísaného učiva. Ak žiaci majú k dispozícii dostatok času, vhodnú pomoc a systematicky sa učia, takmer každý duševne zdravý žiak je schopný osvojiť si učivo na požadovanej úrovni. Vyučovací proces prebieha najúspešnejšie, ak je učivo rozdelené na malé úseky, jednotky - moduly.

 

Globálna výchova -všeobecným cieľom je pripraviť žiakov a študentov pre život v 21.storočí a to rozvojom celej osobnosti (nielen intelektuálnej, ale aj motivačnej, citovej, vôľovej a telesnej) žiaka či študenta a pochopeniu globálnej povahy sveta.

 

Otvorené vzdelávanie. Alternatívne školské systémy a vyučovanie fyziky

 

Tradičná škola - pamäťovo-reproduktívna škola s:

q       autoritatívnym postavením učiteľa

q       relatívne stálou organizáciou vyuč. hodín

q       pevnými osnovami a učebnými plánmi

q       relatívne stálou štruktúrou školského roka

q       spôsobom riadenia školy a edukatívneho procesu

 

Alternatívna škola - škola, ktorá sa odlišuje vo všetkých znakoch od tradičnej školy. Ide predovšetkým o inováciu alebo novoformulované systémové zmeny ako sú:

 

a) ciele

b) obsah

c) prístupy

d) organizácia a riadenie školstva

e) postavenie žiaka, študenta a učiteľa

 

Hlavné kritérium alternatívnej školy: odlišnosť a rozmanitosť v pedagogickej oblasti.

Najznámejšie alternatívne školy - školské systémy:

 

1. Waldorfská pedagogika - hlavné princípy, inovačné myšlienky:

-     dôraz na umeleckú výchovu, výchovu umením a prírodou

-     dôraz na prežívanie (city) a na tvorivosť

-     dôraz na zvláštne uspôsobenie prostredia pre výchovu

-     sústredenosť na žiaka, jeho osobnosť

-     nepoužívajú sa stále vyučovacie postupy a osnovy, žiaci sa učia celky, vyučovanie prebieha cestou projektov

-     neznámkuje sa, neexistujú vysvedčenia ani repetenti

-     školu riadi samospráva (učitelia, rodičia a žiaci)

-     veľký dôraz na vzdelávanie učiteľov

 

2. Pedagogika Márie Montesoriovej - základná myšlienka je dať "slobodu dieťaťu". Hlavné princípy a metódy:

-     dieťa má robiť len to, čo urobí samo z vlastných síl

-     prostredie má vyhovovať potrebám detí, má podnecovať

-     maximálna podpora samostatnosti a sústredenosti detí na činnosť, ich individualizácia

-     veľká váha sa pripisuje vnímaniu, rozvoju všetkých zmyslov

-     vyžaduje sa veľká empatia od učiteľov, sledovanie potrieb detí a vytváranie individualizovaných a náročných pre všetky deti

 

3. Aternatívny systém P-C-E (C.Rogersa)

P-C-E: Person Centred Education

Hlavná myšlienka: viera v schopnosť pozitívneho sebarozvoja, keď sa pre tento rozvoj vytvoria vhodné podmienky. Celý systém odstraňuje strach, úzkosť, manipuláciu. Žiak sa učí byť sám sebou.

 

4. Alternatívny systém ITI (S.Kovalikovej a K.Olsenovej)

ITI - integrated thematic instruction,t.j. integrované tematické vyučovanie.

Je postavený na inovácii v 3 oblastiach:

a) novší pohľad na rozvíjanie psychických funkcií a procesov

Vychádza z Bloomovej taxonómie, ktorá požaduje na každej hodine rozvíjať u každého žiaka všetkých 6 kognitívnych oblastí: poznatok, pochopenie, aplikácia, syntéza, hodnotenie a tvorivosť. Túto koncepciu kognitívnych cieľov spája s teóriou siedmich

inteligencií H.Gardnera: lingvistická

logicko-matematická

muzikálna

priestorová

telesno-pohybová

interpersonálna

intrapersonálna

b) inovácia metód a stratégií vyučovania - orientované na rozvoj osobnosti

c) novelizácia osnov, obsahu vyučovania -

- výber celoročnej témy(tém)

- určenie kľúčových bodov a pojmov

- príprava úloh, aktivít a činností

Vyučovanie fyziky využíva metódy a prostriedky rovnako ako v tradičnom systéme, ale zohľadňuje hlavné znaky systému.

Hlavné znaky alternatívnych škôl :

1) snaha o efektívnejšie, najmä komplexnejšie rozvíjanie osobnosti žiaka

2) kladú podstatne vyššie nároky na učiteľa - v oblasti ľudskejšieho, empatického prístupu, v oblasti integrovaných poznatkov, v oblasti komunikácie a zvládnutie špeciálnych vzdelávacích postupov

3) rešpektovanie osobnosti žiaka - vysoký dôraz na vnútornú motiváciu detí a budovanie pozitívneho vzťahu učiteľ-žiak

4) snaha priblížiť školu životu - modelovanie reálneho života už v škole, dôraz na zastúpenie psychických funkcií, ktoré sa v živote najčastejšie uplatňujú - hodnotenie a tvorivosť, divergentné myslenie

5) nerigorózna organizácia vyučovacej jednotky, nerigorózne vymedzenie učebných osnov (všade sa uznávajú štandardy a systémy hodnotenia)

6) snaha po vyššej efektívnosti rozvoja osobnosti žiaka, študenta humanistickejším prístupom k rozvoju osobnosti

Posledná aktualizácia: 09.02.2001