DIDAKTIKA FYZIKY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika


Kontrola a hodnotenie vedomostí a zručností  

vo fyzike na základnej a strednej škole, ich funkcie a predmet.

Doc. RNDr. Josef Gajdušek, CSc.

 

Vyučovacie metódy

                        - stimulačné,

                        - expozičné,

                        - fixačné

                        - diagnostické

 

Diagnostické metódy sú  

                        - obecnej povahy

            - špeciálnej povahy.

Tu patrí aj didaktická diagnostika, t.j. diagnostika učebnej činnosti žiakov, ako aj výchovnej a vzdelávacej činnosti učiteľa a školy.

 

Didaktická diagnostika má 2 etapy:

1.       Kontrola (preverovanie; skúšanie) - je proces ktorým zisťujeme výsledky vyučovacieho procesu, t.j. stavu vedomostí, zručností, návykov v porovnaní s tým, čo má žiak vedieť. Ide o zisťovanie stupňa dosiahnutia cieľov vzdelávania.

2.       Hodnotenie - t.j. vyslovenie úsudku o stave dosiahnutých cieľov (na vyuč. hodine, na konci témy, tematického celku, na konci štvrťroka, polroka, ....)

 

Hodnotenie sa realizuje

                         - opisom

                        - symbolicky (slovom, číselne, bodovo, percentuálne, ....)

 

Klasifikácia      - jedna z foriem hodnotenia vyjadrená číslom 1-5, čo nazývame známkou

Hodnotenie (teda aj klasifikácia) je

                         - priebežné

                        - súhrnné

 

Správne vykonaná kontrola a hodnotenie plní najmä tieto funkcie:

 

a) Informačnú (nemusí byť spojená s klasifikáciou) poskytuje

- učiteľovi informácie o priebehu a čiastkových výsledkoch učebnej činnosti žiakov a účinnosti ním použitých prostriedkov pri organizovaní a riadení výchovno-vzdelávacieho procesu

- žiakovi informácie o súčasnom stave jeho vedomostí a zručností

- kontrolnému orgánu informácie o stave vzdelania a výchovy žiakov v danej triede a o kvalite činností učiteľa

b) Kontrolnú, ktorá spočíva v tom, že

- učiteľ hodnotí účinnosť svojej práce

- žiak hodnotí kvalitu svojej učebnej činnosti a jej výsledky

- kontrolný orgán hodnotí výsledky učiteľa (školy)

 

Predmetom (obsahom) kontroly a hodnotenia vo fyzike sú:

1.  V oblasti vedomostí - znalosť fyzikálnych javov

     - osvojenie obsahu fyzikálnych pojmov

     - osvojenie vzťahov medzi veličinami

     - osvojenie fyzikálnych zákonov

     - osvojenie fyzikálnych teórií

     - osvojenie myšlienkových operácií

2.  V oblasti spôsobilostí, zručností a návykov

- osvojenie intelektuálnej spôsobilosti pozorovať objekty

- osvojenie zručností v experimentálnej činnosti a spracovaní získaných hodnôt

- osvojenie spôsobov samostatného získavania a spracovania informácií

- schopnosť aplikovať vedomosti pri opise a vysvetľovaní fyzikálnych javov, v riešení fyzikálnych a technických úloh

c)  Diagnostickú, ktorá spočíva v poznávaní osobnosti žiaka, jeho vlastností, schopností, nadania a záujmov.

d)  Regulačnú, ktorá spočíva v porovnávaní výsledkov informačnej, kontrolnej a diagnostickej kontroly a hodnotenia. Výsledkom tohto porovnania je prijímanie opatrení (učiteľom, žiakom, kontrolným orgánom) na skvalitnenie činnosti - učiteľ upravuje svoju pedagogickú činnosť

- žiak intenzitu a kvalitu svojej práce

- kontrolný orgán ukladá úlohy

e)  Motivačnú, ktorá spočíva vo zvýšení aktivity učiteľa či žiaka

f)  Výchovnú - spočíva v tom, že žiakom známe kritéria hodnotenia usmerňujú k zodpovednosti, systematickosti,....

 

Hodnotenie a klasifikácia vedomostí žiakov ZŠ a SŠ

 

Spôsoby získavania podkladov na hodnotenie a klasifikáciu:

 

a) sústavným sledovaním výkonov žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie

b) ústnymi, písomnými, praktickými skúškami a didaktickými testmi

c) analýzou výsledkov rôznych činností žiaka

d) konzultáciami s ostatnými vyučujúcimi, rozhovormi so žiakmi a ich rodičmi (pestúnmi).

Pre všetky spôsoby získavania podkladov na hodnotenie a klasifikáciu platia isté požiadavky. Napr. ústna skúška má mať:

- jasne formulovaný cieľ

- vymedzený obsah

- premyslenú štruktúru

- výber a postupnosť zadávania tém, otázok a úloh

- jasné kritéria hodnotenia

- pokojný priebeh

- široké spektrum informácií

Písomnou skúškou zisťujeme predovšetkým osvojenie vzťahov medzi fyzikálnymi veličinami a medzi fyzikálnymi jednotkami, úroveň spôsobilostí žiaka aplikovať vedomosti pri riešení výpočtových fyzikálnych úloh, osvojenie metódy grafického riešenia úloh a zručnosti vyjadrovať sa pomocou schematických značiek.

K písomným skúškam zaraďujeme aj didaktické testy z fyziky.

 

Hodnotenie a klasifikácia vychádza z ustanovenia zákona SNR č.542/1990 Z.z., ktoré je rozpracované a schválené MŠaV SR zo dňa 25.5.1994 v materiály "Metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl" a obdobného pokynu pre stredné školy. Povinnosťou každého učiteľa je si tieto pokyny osvojiť a podľa nich sa pri klasifikácii riadiť.

Hodnotenie a klasifikácia vo vyučovaní fyziky

- ich obsah:

a) celistvosť, presnosť a trvácnosť vedomostí

b) kvalita a rozsah intelektuálnych spôsobilostí a návykov, motorických zručností

c) schopnosť uplatňovať osvojené vedomosti a zručnosti

d) schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky

e) aktivita, výstižnosť a jazyková kultúra

f) osvojenie si metód samostatného štúdia

Posledná aktualizácia: 09.02.2001