Motivačné a aktivizujúce metódy 


Vhodnými aktivitami počas celého ochranárskeho roka sú:

kreslenie na chodník, vláčik detských túžob, EKOINFOSTÁNOK, nástenky, rozhlasové relácie, ekogaléria, ekoplagát a ekovýkres, výstavy v múzeu, výstavy žiackych prác, ekofilm, prírodovedné súťaže – kvízy, literárna súťaž stromy dýchajú za nás, modré nebo, spracovanie odpadu, zdravé školy, strom života.

  • Kreslenie na chodník

Prečítať motivačnú poviedku o jarnej prírode. Žiaci samostatne kreslia na chodník motívy kvetov, motýľov, obľúbených zvieratiek a tak postupne sa kus asfaltu premení na farebnú zakvitnutú lúku, oázu pokoja a bezstarostného života. Detské práce nám prezradia čo deti cítia a aký majú vzťah ku prírode.

  • Vláčik detských túžob
Vyznačené miesto vo vláčiku deti kreslia svoje túžby za záchranu Zeme. Aktivitu navrhujeme robiť na asfalte, alebo ako spoločnú kresbu na veľký kus papiera. 
 


Lokomotíva ťahá za sebou vagóniky so živými a neživými zložkami krajiny, ktoré čakajú od nás pomoc a záchranu. Do vagónikov deti kreslia:

rastliny – rozkvitnutú lúku a na nej pošľapané kvety, vypálenú trávu, krásne pohoria a iné.,
živočíchy – les a v ňom zranené zvieratká, pytliakov,
vodu – čistú vodu a v nej množstvo rýb, odpadovú znečistenú vodu a v nej   zahynuté rybky,
vzduch – dymiace komíny fabrík,
horniny – krásne veľhory, TANAP, jazierko, kamzíky, lanovky,
svetlo, teplo a slnkohrajúce sa deti, usmievajúce sa slniečko, plačúce slniečko, kúpanie,
človek – deti človeka kreslia v protiklade, človek ochranca a človek ničiteľ.
  • Eko-info stánok

Staršie deti, počas Dní ochrany prírody a ku Dňu Zeme v knižniciach vyhľadávajú literatúru, časopisy, noviny a rôzny publikačný materiál o ochrane prírody. Domáce knižnice umiestňujeme v “stánku” a dvaja žiaci podávajú informácie o literatúre, predstavujú ostatným žiakom časopisy venované ekológii, napr. Ekopanoráma, Pyramída, Pas, Zelené echo, Ekológia a život a iné. Súčasne prebieha burza kníh a časopisov v Eko-info stánku. Do akcie sa zapájajú aj ostatné deti školy, a navzájom si vymieňajú odbornú prírodovednú literatúru.

  • Propagácia ochrany prírody na nástenkách
Vhodnou formou je názorná ochranárska nástenka napr. Brontosaurus, Strom života.

Obsah panelov je obmieňaný deťmi počas celého ochranárskeho roka. Pri práci sa vedie dialóg o predstavovanej chránenej jednotke napr. TANAP, PIENAP, NP – Slovenský raj a iné. Prácu propagačných paneloch spestrujeme spevom, recitáciou básničiek, riekaniek o prírode. Na uvedené aktivity sa deti vopred pripravia z detských kníh a časopisov.

Propagácia ochrany prírody rozhlasovými reláciami

Rozhlasové relácie o ochrane prírody sú vhodnou aktivitou počas celého školského roka. Propagujú každé ročné obdobie. Sú určené pre žiakov a pre verejnosť – cestou obecných rozhlasov. Úlohou činiteľa je koordinovať ich prácu. Doplnkom rozhlasových relácií sú detské práce. Rozhlasové relácie pripravujeme k týmto akciám: Dni ochrany prírody, Apríl –mesiac bezpečnosti a boja proti požiarom, Deň Zeme, Jún – mesiac poľovníctva, Pôda – naša živiteľka, Bez vody niet života, Za čisté hory.

  • Ochrana prírody očami deti

Výtvarné prejavy deti. Žiakov motivujeme krásnou a znečistenou prírodou napr. premietaním diafilmov, prezeraním fotografií z prírody, listovaním v odbornej prírodovednej literatúre. Súťaž – Ekovýkres a Ekoplagát. Výtvarné práce ohodnotíme a inštalujme ich. Tak vznikne výtvarná stena EKOGALÉRIA. Premietaním ekofilmov (Eko – ďalej, Za oponou okresu, Chránené rastliny Slovenského raja, Kalamita v Slovenskom raji) v miestnosti dopĺňame akciu.

  • Návšteva vlastivedného múzea
Výstava k Dňom ochrany prírody a ku Dňu Zeme.
Po odbornom výklade k výstavám sa žiaci rady pýtajú na zaujímavosti z ochrany prírody svojho okolia.
  • Prírodovedecké súťaže
    V pedagogickej praxi sú osvedčené súťaže:
    • Kvíz ku Dňom ochrany prírody,
    • Kvíz ku Dňu Zeme,
    • ekologické dopoludnie s aktivitami: ekoslovníček, ekologická abeceda, zábavná obálka, každé dieťa je umelec.

Kvízové otázky volíme tak, aby sa dotýkali určitého regiónu. Súčasťou kvízových súťaží je aj poznávanie chránených rastlín, chránených živočíchov, liečivých rastlín. Na panel pripevníme obrázky chránených rastlín. Očíslujeme ich a žiaci k číslu priraďujú kartičku so správnym názvom rastliny.

Chránené druhy živočíchov pomenujeme nesprávne a žiaci majú za úlohu popresúvať názvy tak, aby k živočíchom priradili správny názov. Navrhujeme využiť magnetickú tabuľu.

Živé prírodniny liečivých rastlín nainštalujeme do výstavky, vysušené liečivé rastliny určujeme podľa vône, zraku a hmatu. Vysušené liečivky priradíme ku čerstvým liečivým bylinám a napíšeme názov určovanej byliny, napr. čerstvý rumanček kamilkový a vysušený.

Zábavná obálka

Medzi deťmi necháme kolovať obálku so zábavnými prírodovednými aktivitami. Z obálky si deti vyberajú úlohy, napríklad:

  • zaspievaj ľudovú pieseň, v ktorej sa spieva o vode,
  • zatancuj na melódiu piesne “Medvedku daj labku”,
  • zarecituj detskú básničku o kvetoch,
  • nauč spolužiakov vyčítanku,
  • vymyslí jednoduchú básničku o jari.
Uvedené aktivity je vhodné využiť v prestávkach medzi úlohami kvízu, alebo ako motivačné rozcvičky k učivu prírodopisu, napr. ryby, kapor obyčajný, zaspievame si pieseň “Plávala rybička po Dunaji”.

Ekoslovníček

V obálke, alebo v krabičke sú lístočky s ekologickými výrazmi: ekosystém, ekológia, ozónová diera, kyslé dažde, emisie, erózie, ekologická kríza, skleníkový efekt, smog, biosféra. Úlohou žiakov je z obálky vybrať náhodný názov a vysvetliť jeho význam. Túto aktivitu navrhujeme využiť aj na upevnenie učiva z botaniky, zoológie a zemepisu v 7.ročníku. Je vhodná aj pre rozvíjanie záujmovej prírodovednej činnosti..

Ekologická abeceda

Na odstránenie napätia pred súťažou alebo pred skúšaním navrhujeme aktivitu tzv. ekologickú abecedu. V obálke sú písmena abecedy. Poverený žiak vyberie kartičku s ľubovoľným písmenom, ukáže ho žiakom a tí v časovom limite 1 minúta píšu rastlinky, zvieratká a všetko čo súvisí s prírodou na dané písmeno, napr. A – agát, astra, achát, aligátor, antilopa, Apeninský polostrov, alergia, aragonit.

Literárna tvorivosť detí

Vypestovať u žiakov cit pre krásu, cit pre prírodu je práca dlhodobá, nehmatateľná. Ekologickú výchovu nemôžeme učiť oddelene. Prelína sa vo všetkých vyučovacích predmetoch. Na hodinách slohovej výchovy motivujeme žiakov k napísaniu slohovej práce o prírode. Navrhujeme zvoliť tému: “Čaro jarnej prírody nás láka, Miesto na Zemi, kde by som chcel žiť, Kto vráti riečku dejinám” a iné. Najlepšie práce prečítame na ekologickom podujatí alebo pred kolektívom triedy. Ocenené práce dáme na propagačný panel. Ako príklad uvádzame jednu zo žiackych prác na tému: Kto vráti riečku dejinám”.