Biologická rovnováha 


rovnovážny stav medzi množstvom a kvalitou živých zložiek v prírode. Ak sa kvalitatívny či kvantitatívny pomer rastlín a živočíchov v prírode naruší, vznikajú kalamity.

ČINNOSŤ: MÁME SVOJ STROM

MIESTO: klubovňa, trieda 

POMÔCKY: farebný papier, veľký baliaci papier, farbičky, fixy, lepidlo, nožnice, prírodniny (pierka, kamienky, šišky, listy, konáriky...), ak máte, tak aj vlastnoručne vyrobený recyklovaný papier

Ak pôjdete s deťmi do prírody, či do parku, iste si vždy nazbierate nejaké prírodné materiály. Tie sa dajú buď sušiť, vylisovať, dať na výstavku... Ak ich máte dosť v zásobe, môžete si s deťmi urobiť stálu pomôcku do triedy (klubovne) STROM.

Mal by to byť strom s rôznymi zákutiami, ktoré by poskytovali možnosť obydlia pre rôzne zvieratá – od rôznych druhov vtákov, cez veveričky, jazvece, až po škodcov (podkôrny hmyz...). Nesmieme zabudnúť ani na rastliny, huby a samozrejme ani nato, že strom má aj korene a k nim prislúchajúce organizmy.

STROM vám môže poslúžiť ako stála pomôcka, ak si naň prilepíte “košíčky” (napr. v tvare hniezda, dutiny...) do ktorých môžete pri hre vkladať živočíchy, ktoré ich obývajú.

Deti sa naučia používať literatúru: nech vyhľadajú zvieratá, ktoré

  • obývajú korunu,
  • sú škodcami,
  • žijú pod koreňmi stromu,
  • sa živia plodmi, či inou časťou tohoto stromu.
Na tomto strome sa dajú výborne demonštrovať vzťahy a vzájomné súvislosti medzi organizmami /symbióza, mykorýza, dravec – korisť, produkcia O2...). 

Deti vám stále budú dávať rôzne otázky. Buďte pripravený odpovedať.
 

 

obrazok