Bioindikátor


organizmus, ktorý svojím výskytom či nadmerným rozmnožením (pozitívny indikátor), alebo neprítomnosťou či znižovaním počtu (negatívne indikátory) upozorňuje na určitý stav životného prostredia.

EKOHRA: HĽADAJ VZÁJOMNÉ SÚVISLOSTI

MIESTO: klubovňa, trieda, vlak, príroda...

POMÔCKY : lístočky s pripravenými dvojicami vecí (pojmov)

POJMY a VZŤAHY: predátor – korisť, vplyv človeka na životné prostredie, ekologická stabilita, kyslý dážď,...(podľa zvolených pojmov)

MOTIVÁCIA: zahrajte sa s deťmi na bádateľské dvojice, ktoré skúmajú určitý zadaný problém a majú ho vyriešiť ako prví. Uveďte príklady konkurencie v oblasti biológie, fyziky...(antibiotiká, AIDS...)

ÚLOHA: Zistiť, dokázať vzájomnú súvislosť medzi dvojicou vecí (pojmov) uvedených na lístočku.

HRA: Vedúci si pripraví dvojice slov, výrazne ich napíše a dá do klobúka. Dvojice vyberajte diferencovane – pre mladšie deti jednoduchšie spojenia, pre staršie zložitejšie. Deti sa rozdelia do bádateľských dvojíc. Ktorá dvojica ako prvá uvedie vzájomnú súvislosť, získava bod a ostatným povie svoje riešenie (na “konferencii”). Úloha môže mať aj viac rôznych riešení. Dôležité je, aby vedúci po uvedení riešenia pomohol deťom upresniť prípadné nejasnosti, poprípade uviedol aj svoje riešenie.

Príklady dvojíc podľa zložitosti:

veverička – šiška,

lišajník – vzduch,

ropná havária – úhyn zvierat,

tepelná elektráreň – alergické ochorenia,

umývanie zubov – energia (šetrenie vody),

hamburgery – dažďové pralesy (chov dobytka)

POZNÁMKY:

  • na záver môžu deti svoje riešenie nakresliť,
  • každá dvojica “bádateľov” si na záver pripraví aspoň dve svoje dvojice pojmov a zadá ich súperovi. Samozrejme riešenie musí poznať aj zadávajúca dvojica.

  •