Biocenóza


spoločenstvo všetkých živých organizmov, ktoré obývajú určitý priestor – biotop. Jednotlivé organizmy sú pospájané navzájom určitými väzbami, i väzbami na prostredie. 

EKOHRA: EKOSYSTÉMOVÉ DOMINO

MIESTO: klubovňa, trieda

POMÔCKY: tvrdý papier, farebné fixy, ceruzky, nožnice, alebo hra “Ekosystémové domino”

POJMY a VZŤAHY: potravinový reťazec, dravec - korisť, producent - konzument, ekosystémová stabilita

MOTIVÁCIA: Ak rozprávame s deťmi o určitom ekosystéme, vedia už povedať, ktoré živočíchy a rastliny do neho patria a ktoré by v ňom neprežili. Môžme si dopredu pripraviť vhodne vybrané obrázky, nech deti sami určia kto je predátor a kto korisť.

ÚLOHA: Vyberte rastliny a živočíchy, ktoré žijú v danom ekosystéme (les, lúka, polia a medze...), zapíšte (zakreslite) ich do vopred pripravenej tabuľky vo forme domina.

HRA: vedúci dopredu pripraví tabuľky na zapisovanie zvierat a rastlín 

    • toľko, koľko skupín detí bude hrať. Po úvodnom rozprávaní o danom ekosystéme si deti zapisujú čo najviac organizmov, ktoré v ňom žijú. V rámci skupiny potom vytvoria rozvetvený potravinový reťazec z minimálne desiatich organizmov. Tieto organizmy zapíšu v rôznom poradí do pripravenej tabuľky (aspoň 28 dvojíc). Tabuľku rozstrihajú na dominové kartičky a hra sa môže začať.
Kartičky sa k sebe prikladajú na základe potravinových vzťahov dravec – korisť, producent – konzument.

Pravidlá hry sú ako pri klasickom domine, jediná zmena – kartičky môžeme prikladať zo všetkých strán, samozrejme pri dodržaní vzájomných vzťahov. 

POZNÁMKY: 

  • pri starších deťoch využijeme prácu s literatúrou pri hľadaní “obyvateľov” ekosystému,
  • môžeme farebne odlíšiť producentov, konzumentov...
  • poukážeme na dôležitosť každého článku reťazca. Ak jedno zviera vyhynie (odoberieme jeden článok reťazca), celý reťazec sa naruší a tým sa naruší aj prirodzená rovnováha ekosystému. 


 

obrazok