Sú to ekologické faktory, ktoré ovplyvňujú
organizmy. Napr., faktory fyzikálne a chemické (teplota, pH, vlhkosť…),
klimatické (zrážky…), topografické (nadmorská výška, reliéf..) a edafické
(týkajúce sa zloženia pôdy…).
EKOHRA: PATRÍME K SEBE?
MIESTO: trieda, klubovňa
POMÔCKY: papier, farebné ceruzky, špendlíky
POJMY A VZŤAHY: potravinový
reťazec, potravinová pyramída, producent, konzument, predátor - korisť
MOTIVÁCIA: táto hra sa dobre hodí na záver rozprávania
o určitom ekosystéme. Deti už vedia, aké rastliny a zvieratá sa v ňom môžu
vyskytovať. Nech sa zahrajú na mláďatká, ktoré spoznávajú okolitý svet
i sami seba. Spoznávajú svoju veľkosť, farbu, miesto, kde žijú i to, čím
sa živia, kedy lovia… A všetky tieto
informácie môžu získať od svojho okolia.
ÚLOHA: čo najrýchlejšie zistiť pomocou
jednoduchých otázok aké zvieratko (rastlinu, časť rastliny..) predstavuje
a vyhľadať ostatné články (deti) svojho potravinového reťazca. Spolu s
nimi znázorniť potravinovú pyramídu.
HRA: Vedúci si dopredu pripraví 2-3 rovnako
dlhé potravinové reťazce, pre každý reťazec zvolí inú farbu. Články reťazca
napíše zvlášť na lístky, ktoré potom pripne deťom na chrbát. Vysvetlí pravidlá
hry: každý má čo najrýchlejšie zistiť, čím je. Pýta sa kohokoľvek, dotyčný
môže odpovedať len áno - nie. Ak si je niekto úplne istý, čím je, príde
a oznámi to vedúcemu. Ten mu pridelí počet bodov podľa poradia.
Tí, ktorí už zistili čo predstavujú a majú
rovnakú farbu, začínajú skladať potravinovú pyramídu. Skupina, ktorá prvá
vytvorí pyramídu a má správne znázornené vzťahy predátor – korisť alebo
konzument, producent, víťazí.
Na záver sa deti navzájom oboznámia so
svojou potravinovou pyramídou. Porozprávajú sa, čo by sa stalo, keby:
-
sa jeden článok potravinového reťazca premnožil
-
jeden článok vyhynul…
OBMENA PRE STARŠIE DETI: potravinové reťazce
farebne neodlíšiť, t.j. deti sami musia prísť na to, kto do ich reťazca
patrí a kto nie. V takom prípade by sa reťazce nemali prekrývať.
|