EKOLOGICKÉ HRY

EKOLÓGIA

 
ÚVOD

METODICKÉ MATERIÁLY

NOVÉ TRENDY
EKOLOGICKÝ SLOVNÍK
EKO LITERATÚRA
PREZENTÁCIA ŠKÔL
ORGANIZÁCIE, ZDRUŽENIA 
ZAUJÍMAVOSTI Z EKOLÓGIE
WWW STRÁNKY
KONFERENCIE A LETNÉ ŠKOLY
DISKUSNÝ KLUB EKO

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - Odkaz z ekologického ŠISu

Zaťažiteľnosť ekosystému

Ak ekosystém je schopný regenerácie, tak je ešte zaťažiteľný. Je dôležité odhadnúť hranicu zaťažiteľnosti, aby ekosystém nezanikol.

EKOHRA: KTO DÝCHA PRE NÁS

POMÔCKY : farbičky, papiere,(alebo už dopredu pripravené obrázky stromov, iných rastlín a zvierat), veľký baliaci papier, lepidlo

MIESTO: trieda, školský dvor

ÚVOD: Táto hra by mala deti priviesť k uvedomeniu si dôležitosti stromov pre život človeka a zvierat. Deti ešte nevedia doceniť význam stromov, berú ich ako súčasť svojho okolia, často nie nevyhnutnú. Sú tu – dobre, nie sú tu – aj tak dobre. Oceniť strom, cítiť ho ako nevyhnutnú súčasť svojho okolia – to je cieľom tejto hry.

HRA: Na kôpku si pripravte obrázky rozličných stromov, rastlín a zvierat (vrátane obrázkov ľudí). Ak obrázky nemáte pripravené, deti si sami nakreslia svoj strom, rastlinu, zviera a človeka, ale tak, aby aspoň polovica detí kreslila stromy.

Deti sa so svojimi obrázkami postavia do kruhu, každý určitým spôsobom znázorni svoj obrázok – stromy stoja (ihličnaté ináč, ako listnaté)… A vedúci začne rozprávať príbeh o lese, ktorý si žil svojím životom, rástol, zvieratá v ňom vždy mali čo jesť, ľudia si do neho chodili oddýchnuť, až raz…

niektoré stromy začali hynúť, pretože dážď, ktorý na nich padal, bol kyslý (časť detí si ľahne na zem),

niektoré stromy začali hynúť, pretože ľudia v blízkosti lesa zriadili skládku nebezpečného odpadu )ďalšie deti – stromy – si ľahnú na zem),

iné stromy boli vyrúbané…

Potom všetkom (vedúci môže uviesť viac ďalších dôvodov – podľa počtu detí) v lese ostalo málo stromov.

“Povedzte deti, čo začali robiť zvieratá a ľudia?”

Deti nech rozprávajú o dôsledkoch takéhoto prístupu k lesu, o tom, čo sa deje, ak les vyschne:

kyslíku , ktorý nám les dáva,

vode, ktorú zadržiava,

potrave, ktorú poskytuje,

chládku,

prachu, ktorý pohltí…

tom, čo oni pre les môžu urobiť.

A na záver nech si svoj les, taký aký bol na začiatku nakreslia na veľký baliaci papier, ponaliepajú si naň svoje stromy, zvieratá, dokreslia pre nich obydlia… A nech nezabudnú ani na človeka – usmiateho a spokojného – v lese.

Posledná aktualizácia: 22.08.2000