Obsah

Pohybujúce sa objekty pri vzájomnej gravitačnej príťažlivosti

Simulácia umožňuje študovať situáciu, pri ktorej sú dve častice urýchľované vplyvom gravitačného pôsobenia. .

V počiatočnej pozícií sú častice v pokoji a sú navzájom urýchľované.

Ak rýchlosť s opačnou orientáciou je aplikovaná na každú časticu v kolmom smere k spojovaciemu vedeniu (v tomto prípade z-smer), častice sa začnú pohybovať na obežných dráhach (orbitách) okolo spoločného stredu.
Pri určitej rýchlosti, v závislosti na aplikovaných silách a hmotnosti častíc, môžeme dosiahnuť pohyb po ruhovej dráhe.

Zmeňte počiatočnú rýchlosť vz oboch častíc o Δv = +-1, +-10 -+1, -+10

Reset simulácie

Počiatočná rýchlosť ľavej častice: vz = jednotiek

Počiatočná rýchlosť pravej častice: vz = jednotiek

Aktuálna rýchlosť ΙvΙ =   jednotiek

Výpočet nižšie ukazuje, ako zistíme rýchlosť vcircle, nutnú pre presnú kruhovú dráhu (orbitu).

Zotrvačná sila

Ako vždy pre proces zrýchlenia, sila zotrvačnosti môže byť zavedená ako akceleračno-reakčná sila.
Zobraziť alebo skryť vektor sily
Zobraziť alebo skryť vektor odstredivej sily.

Výpočet vcircle

Na základe všeobecného gravitačného zákona a druhého Newtonovho pohybového zákona, nasledujúce vzťahy môžu byť odvodené pre dráhovú rýchlosť dvoch priťahovaných objektov obiehajúcich okolo spoločného stredu.

Pre danú simuláciu máme nasledujúce hodnoty (v zodpovedajúcich jednotkách):

γ = 104; m1 = m2 = 103 ; R = 9 102; v = 52,7

Nájdete zhodu medzi výpočtom a simuláciou?

Obsah