Obsah

Zrýchlenie ako vektor (vektor zrýchlenia)

Zrýchlenie má vlastnosti vektora. To znamená, že má smer v priestore a môže byť rozložené pozdĺž osí x, y, a z v pravouhlej súradnicovej sústave.

Pre daný smer môže mať zrýchlenie ako vektor dve orientácie, označované ako kladná a záporná orientácia.
Tieto údaje sú často označované ako zrýchlenie a spomalenie.
To však nie je správne.
Pozrite nasledujúce zadanie.

Zadanie

Spustite simuláciu a zmeňte orientáciu x-ovej zložky zrýchlenia na jednu z nasledujúcich kladných alebo záporných hodnôt.

Nastavte zrýchlenie na +100 jednotiek.
Nastavte zrýchlenie na -100 jednotiek.

Rýchlosť častice v =    jednotiek

Časovač: t =     jednotiek;    štart/stop  časovač;    reset  časovač

K zobrazeniu času, časovač ako aj simulácia musia byť spustené.

Hodnoty pre Δv a Δt môžete merať a porovnávať s definíciou zrýchlenia z predchádzajúcej strany. Skúste zistiť, ako určíme orientáciu zrýchlenia.

Poznámka: Zrýchlenie sa počas zrážky so stenou kocky nezobrazuje.

 

Záver

Orientácia zrýchlenia - či už kladná alebo záporna - nemá nič spoločné so zvyšovaním alebo znižovaním rýchlosti. V oboch prípadoch sa môže objekt pohybovať rýchlejšie alebo pomalšie.

Dôležité je, v akom zmysle sa zmenila rýchlosť.
Ak sa rýchlosť zmenila v kladnom smere alebo do väčších kladných hodnôt (ak v2 - v1 >0), zrýchlenie má kladnú orientáciu a naopak.

Pamätajte

Je dôležite hovoriť o orientácii zrýchlenia v či už o kladnej alebo zápornej orientácií, ak je daný stály smer v tomto prípade x-ová os.

Obsah