Environmentálne vzdelávanie vo fyzike - pilotný kurz späť
Ján Degro, ÚFV, ODF, PF UPJŠ Košice
Pilotný kurz ENV vzdelávanie vo fyzike sme uskutočnili v apríli 2001 a trval tri dni. Kurz absolvovalo 12 učiteľov stredných škôl východoslovenského regiónu. Každý účastník kurzu dostal študijné materiály: Environmentálne vzdelávanie vo fyzike Na začiatku kurzu, po jeho otvorení, dostali účastníci kurzu vstupný dotazník, ktorým sme sa snažili zistiť, aký je súčasný stav v používaní ENV prvkov vo vyučovaní fyziky.
Priebeh
pilotného
kurzu: ENV vzdelávanie vo fyzike
Prvý deň kurzu predpoludním
sme začali dvomi prednášky: Úvod do ENV fyziky a ENV prístup vo vyučovaní
fyziky. Obsah prednášok sme zamerali na základné pojmy, globálne a lokálne
problémy ľudstva, kategorizáciu fyzikálnych faktorov v ŽP. Diskutovali
sme ciele environmentálneho a fyzikálneho vzdelávania. Taktiež sme
rozobrali možnosti využitia ENV prvkov z hľadiska motivácie vo vyučovaní
fyziky a formovania postojov žiakov. Popoludní sme uskutočnili exkurziou
v Štátnom zdravotnom ústave v Košiciach, kde sa učitelia
dozvedeli o monitorovaní ionizujúceho žiarenia v životnom prostredí
s praktickou ukážkou meraní.
Druhý deň kurzu sme otvorili prednáškou
na tému Zvuk a hluk. Potom nasledovalo cvičenie, kde sme prezentovali
fyzikálne úlohy EVN obsahom. Poobede kurz pokračoval seminárom v počítačovej
miestnosti, kde učitelia vyhľadávali na internete informácie s ENV
obsahom a dozvedeli sa, ako pripraviť projekt, resp. teleprojekt s ENV
obsahom.
Tretí deň kurzu sme začali prednáškou
Svetlo a osvetlenie, kde sme diskutovali rôzne typy svetelných zdrojov,
druhy osvetlenia a hygienu pri práci so svetlom. Potom nasledovalo
praktické cvičenie, kde sme účastníkov kurzu zoznámili s experimentmi
s ENV obsahom napr. meranie osvetlenia pomocou luxmetra, merania s využitím
zvukovej a svetelnej sondy v systéme IP-Coach, pokusy so solárnou súpravou
a pod.. Popoludní nasledovala prednáška Energia v prírode, technike
a spoločnosti. Na prednáške sme prezentovali obnoviteľné a neobnoviteľné
zdroje energie. Zaoberali sme sa aj otázkou hospodárenia s energiou.
Prednášku realizovali za podpory multimediálnych CD-ROM
a Internetu.
V snahe získať spätnú väzbu o priebehu kurzu sme požiadali účastníkov, na záver tretieho dňa, o vyplnenie výstupného dotazníka. Po vypracovaní dotazníka, prebehla diskusia a vyhodnotenie kurzu.
Vstupný
a výstupný dotazník
Výsledky vstupného dotazníka uvedieme iba
kvalitatívne, teda so slovným komentárom, nakoľko ide o malú vzorku učiteľov.
Dotazník obsahoval sedem otázok. Z dotazníka vyplynuli nasledovné skutočnosti:
§
učitelia využívajú ENV
prvky iba niekedy,
§
materiály najčastejšie čerpajú z časopisov, kníh, televízie
a Internetu (ich vyhľadávanie vyžaduje veľa času),
§
pri ENV vzdelávaní využívajú najčastejšie výklad, niekedy aj domáce
zadanie,
§
učitelia sa zúčastňujú so žiakmi akcií organizovaných na ochranu
ŽP.
§
Na otázku, či žiaci sami prichádzajú za nimi s ekologickými
problémami, všetci odpovedali rovnako
- niekedy.
Problémy, o ktorých chceli žiaci
diskutovať so svojimi učiteľmi boli nasledovné: jadrová energetika, problémy
jadrového odpadu, alternatívne zdroje energie, ožiarené potraviny,
spaľovanie odpadov – toxické plyny, umelé hnojivá, poľnohospodárstvo,
žiarenie obrazoviek, pôsobenie hluku, skleníkový efekt, ozónová diera,
vplyv ionizujúceho žiarenia na človeka, kde odovzdávať použité batérie,
elektromagnetický smog, znečistenie svetových oceánov, odpady, ochrana
lesov.
Výsledky výstupného dotazníka budeme komentovať taktiež
slovne:
§
Stanoviská
k publikácii: Je to vhodná pomôcka pre inšpiráciu.
Venovať sa viacerým fyzikálnym faktorom. Viac rád k príprave
teleprojektov.
§
Stanoviská
k www stránkam:. Viac súvislých textov. Doplniť
viac informačných zdrojov – literatúru. Potrebné hlbšie pozrieť.
§
Na otázku v čom vidíte prínos
kurzu učitelia odpovedali: Kurz zorientuje účastníkov v problematike
ENV vzdelávania, má inšpiratívny charakter. Zorientoval som sa v
problematike Environmentálneho vzdelávania vo fyzike. Získal som mnoho nápadov
a informačných zdrojov. Inšpirácia pre prácu so žiakmi. Podnetná
bola výmena skúsenosti navzájom s účastníkmi kurzu. Pripomenuli sme
si veci, ktoré sme niekedy vedeli, ale zabudli. Nový pohľad na klasické
fyzikálne javy. Námety pre prácu na hodine. Témy pre semináre z fyziky.
Poznatky ako sa zapojiť do projektov.
§
Stanoviská
ku kurzu:
Prednášky robiť súbežne s pokusmi. Pripravovať
kurzy, ktoré by sa zaoberali ďalšími
fyzikálnymi faktormi pre rozšírenie vedomostí. Veľmi užitočná bola
exkurzia.
Literatúra:
[1] Ganajová, M.: Ďalšie vzdelávanie
učiteľov prírodovedných predmetov v rámci projektu Tempus Phare AC_JEP
143327 - 1999, Zb. medzinárodnej konferencie „Model ďalšieho vzdelávania učiteľov
prírodovedných predmetov“, 19.-21.
september 2001 Košice, PF UPJŠ Košice, str.1-19, november 2001, ISBN
80-7097-474-5.
[2] Degro, J., Kireš, M., Onderová Ľ.: Environmentálne
vzdelávanie vo fyzike, Tempus Phare AC JEP-14327-1999, PF UPJŠ Košice, apríl
2001, ISBN 80-7097-448-6.