Environmentálne vzdelávanie vo fyzike - pilotný kurz       späť


Ján Degro, ÚFV, ODF, PF UPJŠ Košice 

Pilotný kurz ENV vzdelávanie vo fyzike sme uskutočnili v apríli 2001 a trval tri dni. Kurz absolvovalo 12 učiteľov stredných škôl východoslovenského regiónu. Každý účastník kurzu dostal študijné materiály: Environmentálne vzdelávanie vo fyzike Na začiatku kurzu, po jeho otvorení, dostali účastníci kurzu vstupný dotazník, ktorým sme sa snažili zistiť, aký je súčasný stav v používaní ENV prvkov vo vyučovaní fyziky.

 Priebeh pilotného kurzu: ENV vzdelávanie vo fyzike

 Prvý deň kurzu predpoludním sme začali dvomi prednášky: Úvod do ENV fyziky a ENV prístup vo vyučovaní fyziky. Obsah prednášok sme zamerali na základné pojmy, globálne a lokálne problémy ľudstva, kategorizáciu fyzikálnych faktorov v ŽP. Diskutovali sme ciele environmentálneho a fyzikálneho vzdelávania. Taktiež sme rozobrali možnosti využitia ENV prvkov z hľadiska motivácie vo vyučovaní fyziky a formovania postojov žiakov. Popoludní sme uskutočnili exkurziou v Štátnom zdravotnom ústave v Košiciach, kde sa učitelia dozvedeli o monitorovaní ionizujúceho žiarenia v životnom prostredí s praktickou ukážkou meraní.

Druhý deň kurzu sme otvorili prednáškou na tému Zvuk a hluk. Potom nasledovalo cvičenie, kde sme prezentovali fyzikálne úlohy EVN obsahom. Poobede kurz pokračoval seminárom v počítačovej miestnosti, kde učitelia vyhľadávali na internete informácie s ENV obsahom a dozvedeli sa, ako pripraviť projekt, resp. teleprojekt s ENV obsahom.

Tretí deň kurzu sme začali prednáškou Svetlo a osvetlenie, kde sme diskutovali rôzne typy svetelných zdrojov, druhy osvetlenia a hygienu pri práci so svetlom. Potom nasledovalo praktické cvičenie, kde sme účastníkov kurzu zoznámili s experimentmi s ENV obsahom napr. meranie osvetlenia pomocou luxmetra, merania s využitím zvukovej a svetelnej sondy v systéme IP-Coach, pokusy so solárnou súpravou a pod.. Popoludní nasledovala prednáška Energia v prírode, technike a spoločnosti. Na prednáške sme prezentovali obnoviteľné a neobnoviteľné zdroje energie. Zaoberali sme sa aj otázkou hospodárenia s energiou. Prednášku realizovali za podpory multimediálnych CD-ROM  a Internetu.

V snahe získať spätnú väzbu o priebehu kurzu sme požiadali účastníkov, na záver tretieho dňa, o vyplnenie výstupného dotazníka. Po vypracovaní dotazníka, prebehla diskusia a vyhodnotenie kurzu.

Vstupný a výstupný dotazník

Výsledky vstupného dotazníka uvedieme iba kvalitatívne, teda so slovným komentárom, nakoľko ide o malú vzorku učiteľov. Dotazník obsahoval sedem otázok. Z dotazníka vyplynuli nasledovné skutočnosti:

§         učitelia  využívajú ENV prvky iba niekedy,

§         materiály najčastejšie čerpajú z časopisov, kníh, televízie a Internetu (ich vyhľadávanie vyžaduje veľa času),

§         pri ENV vzdelávaní využívajú najčastejšie výklad, niekedy aj domáce zadanie,

§         učitelia sa zúčastňujú so žiakmi akcií organizovaných na ochranu ŽP.

§         Na otázku, či žiaci sami prichádzajú za nimi s ekologickými problémami, všetci odpovedali  rovnako - niekedy. 

Problémy, o ktorých  chceli žiaci diskutovať so svojimi učiteľmi boli nasledovné: jadrová energetika, problémy jadrového odpadu, alternatívne zdroje energie, ožiarené potraviny,  spaľovanie odpadov – toxické plyny, umelé hnojivá, poľnohospodárstvo, žiarenie obrazoviek, pôsobenie hluku, skleníkový efekt, ozónová diera, vplyv ionizujúceho žiarenia na človeka, kde odovzdávať použité batérie, elektromagnetický smog, znečistenie svetových oceánov, odpady, ochrana lesov.

Výsledky výstupného dotazníka budeme komentovať taktiež slovne: 

§         Stanoviská k publikácii: Je to vhodná pomôcka pre inšpiráciu. Venovať sa viacerým fyzikálnym faktorom. Viac rád k príprave teleprojektov.

§         Stanoviská k www stránkam:. Viac súvislých textov. Doplniť viac informačných zdrojov – literatúru. Potrebné hlbšie pozrieť.

§         Na otázku v čom vidíte prínos kurzu učitelia odpovedali: Kurz zorientuje účastníkov v problematike ENV vzdelávania, má inšpiratívny charakter. Zorientoval som sa v  problematike Environmentálneho vzdelávania vo fyzike. Získal som mnoho nápadov a informačných zdrojov. Inšpirácia pre prácu so žiakmi. Podnetná bola výmena skúsenosti navzájom s účastníkmi kurzu. Pripomenuli sme si veci, ktoré sme niekedy vedeli, ale zabudli. Nový pohľad na klasické fyzikálne javy. Námety pre prácu na hodine. Témy pre semináre z fyziky. Poznatky ako sa zapojiť do projektov.

§         Stanoviská ku kurzu: Prednášky robiť súbežne s pokusmi. Pripravovať  kurzy, ktoré by sa zaoberali  ďalšími fyzikálnymi faktormi pre rozšírenie vedomostí. Veľmi užitočná bola exkurzia.

Literatúra:
[1]  Ganajová, M.: Ďalšie vzdelávanie učiteľov prírodovedných predmetov v rámci projektu Tempus Phare AC_JEP 143327 - 1999, Zb. medzinárodnej konferencie „Model ďalšieho vzdelávania učiteľov prírodovedných predmetov“,  19.-21. september 2001 Košice, PF UPJŠ Košice, str.1-19, november 2001, ISBN 80-7097-474-5.

[2]
Degro, J., Kireš, M., Onderová Ľ.: Environmentálne vzdelávanie vo fyzike, Tempus Phare AC JEP-14327-1999, PF UPJŠ Košice, apríl 2001, ISBN 80-7097-448-6.